شنبه، مرداد ۲۰، ۱۳۹۷

عفوبین الملل: مدافعان حقوق اقلیت ترک آذربایجانی را آزاد و سرکوب تجمعات فرهنگی آنها را متوقف کنید

11.8.2018


درگزارش خود عفو بین‌الملل خواهان آن شد که رژیم ایران فورا و بدون قید و شرط زندانی عقیدتی ابراهیم نوری و سایر کسانی که به دلیل شرکت در تجمعات فرهنگی اقلیت ترک آذربایجانی زندانی شده‌اند، را آزاد کنند.
در هفته‌های گذشته حدود ۱۲۰ نفر در ارتباط با دو گردهمایی جداگانه، یکی در تیر ماه و دیگری در مرداد ماه دستگیر شده‌اند.

علاوه بر دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، عفو بین‌الملل گزارشاتی تاثرآور از شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز توسط نیروهای امنیتی علیه فعالان ترک آذربایجانی دریافت کرده است.

عفو بین‌الملل از شاهدان عینی شهادت‌هایی دریافت کرده است مبنی بر این که نیروهای امنیتی فعالانی که در کلیبر و اطراف آن دستگیر کردند را مورد انواع خشونت‌ها از جمله ضرب و شتم با باتوم، چوبدستی و سلاح شوک الکتریکی، مشت و لگد به سر، پشت، سینه و شکم و نیز اسپری فلفل قرار دادند. عفو بین‌الملل اطلاعات بسیاری نیز درباره نحوه رفتار با بازداشت‌شدگان به ویژه در بازداشتگاه کلیبر دریافت کرده است.

اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که فعالان در بازداشتگاه کلیبر توسط مأموران مورد خشونت‌هایی نظیر ضرب و شتم، پرت شدن روی زمین، کشیده شدن روی زمین از موی‌ سر و محکم بستن دست‌ها با دست‌بند به طوری که باعث درد، کبودی و بریدگی مچ دست‌ها شده، قرار گرفته‌اند. برخی خشونت‌ها ماهیت جنسی داشته؛ دست کم یک بازداشتی گزارش کرده است که از ناحیه اندام تناسلی مورد ضربه قرار گرفته و شلوارهای چندین فرد بازداشتی نیز پایین کشیده شده است.
در برخی موارد مأموران بازداشت‌شدگان را مورد توهین‌های رکیک و تهدید‌هایی مانند کشیدن ناخن و آزار و اذیت اعضای خانواده قرار داده‌اند. به گفته یکی از شاهدان، یک مامور به گروهی از بازداشت‌شدگان گفته «من همه‌تان را یکی یکی می‌کشم و دیه تان را هم می‌دهم که از دست‌تان راحت شویم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر