شنبه، اسفند ۲۵، ۱۳۹۷

برایان هوک: شمار زیادی از بانک‌های ایران «بانک کثیف» هستند

 برایان هوک، دستیار ارشد وزیر خارجه آمریکا در امور ایران رادیو فردا :برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، بار دیگر سفر اخیر حسن روحانی به عراق را «نه به سود مردم عراق»، بلکه با هدف «تسلط بر آن کشور» خواند و به نهادهای مالی عراق هشدار داد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را در نظر داشته باشند و از همکاری با شمار زیادی از بانک‌های ایرانی که «بانک کثیف» هستند خودداری کنند.
برایان هوک روز جمعه، ۲۴ اسفند، در مصاحبه با «الحره»، شبکه ماهواره‌ای عربی‌زبان که از آمریکا پخش می‌شود، تأکید کرد که از سال ۱۳۵۷ «سیاست خارجی ایران مطمئنا احترامی برای حاکمیت و استقلال سایر کشورها قائل نیست و آنها فقط در پی تضعیف حکومت‌ها و جایگزین کردن هویت‌های فرقه‌ای هستند».

حسن روحانی، هفته گذشته در سفری سه‌روزه به عراق، با مقام‌های سیاسی و مذهبی آن کشور دیدار کرد و در جریان این سفر، قراردادها و توافقنامه‌هایی بین دو کشور به امضا رسید.

برایان هوک با اشاره به این که «مهم نیست که آقای روحانی در جلسات و سخنرانی‌های عمومی‌اش چه می‌گوید یا چه امضا می‌کند» تأکید کرد که «هدف پنهانی آنها یقینا تسلط بر عراق و ایجاد هلال شیعی است».

آقای هوک با اشاره به این که حسن روحانی حتی نتوانست به وعده‌های اقتصادی خود به مردم ایران هم عمل کند گفت: «مردم عراق توقع برآورده شدن وعده‌های جدید را نداشته باشند» و «خود، به دور از مداخلات حسن روحانی و قاسم سلیمانی، برای سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند».

«تحریم‌ها به ثمر نشسته است»
 
برایان هوک با اشاره به این که جنوب عراق موقتا برای واردات برق از ایران مشمول معافیت از تحریم‌ها است گفت هدف آمریکا از این معافیت «کمک به عراقی‌ها بود، نه به رژیم ایران».

شماری از ناظران و تحلیلگران سفر اخیر حسن روحانی به عراق را در راستای «دور زدن تحریم‌ها» ارزیابی کرده‌اند.

آقای هوک با رد چنین ارزیابی‌هایی، به بانک‌ها و نهادهای مالی عراق هشدار داد که در همکاری با بانک‌های ایرانی مراقب باشند و تحریم‌های آمریکا و همچنین استانداردهای جهانی را نقض نکنند.

این مقام آمریکایی با تأکید بر این که شمار زیادی از بانک‌های ایران «بانک‌های کثیف هستند که عمیقا به فساد آلوده‌اند و فقط در خدمت رژیم قرار دارند» گفت: «اینها همان بانک‌هایی هستند که سیستم جهانی سوئیفت هم دسترسی آنها را به شبکه خود قطع کرده است.»

برایان هوک سیستم مالی ایران را سیستمی «تعمدا تیره و غیرشفاف» خواند و گفت دلیل «کدر بودن تعمدی این سیستم» این است که «رژیم نمی‌خواهد مردم بفهمند پول‌ها کجا می‌رود. اگر بفهمند خواهند دید که رژیم چگونه پول‌ها را در خاورمیانه، در عراق و سوریه و لبنان و یمن و بحرین خرج می‌کند تا به جاه‌طلبی‌هایش در خاورمیانه برسد».


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اردیبهشت امسال خروج رسمی ایالات متحده از برجام را اعلام کرد و در پی آن، تمامی تحریم‌های واشینگتن علیه ایران از سرگرفته شد.


با این حال برایان هوک در مصاحبه با شبکه «الحره» با اشاره به این که رویکرد دولت ترامپ درباره اعمال تحریم‌ها علیه ایران تفاوت بسیاری با رویکرد دولت اوباما دارد گفت تحریم‌ها «تأثیر قابل توجهی بر رژیم ایران» داشته و مقام‌های جمهوری اسلامی در دور زدن تحریم‌ها «پیشرفتی نداشته‌اند».

آقای هوک گفت برای اجرای جدی تحریم‌ها و «قطع دسترسی ایران به میلیاردها و میلیاردها دلار» هم صادرات نفت ایران مشمول تحریم شده و هم «سوراخ‌های بانکی متعددی که به رژیم ایران امکان دور زدن تحریم‌ها را می‌داد در حال بسته شدن است».

این مقام آمریکایی همچنین به سخنرانی اخیر حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان، اشاره کرد و گفت درخواست کمک مالی او از هواداران نتیجه تحریم‌ها است
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر