بار - توفان تغيير
6:44:59 AM 1392/6/19
مصاحبه سی.ان.ان با اوباما در مورد حمله نظامی به سوريه
ولف
بليتزر: آخرين ايده ای که توسط جان کری وزير امور خارجه مطرح شد و توسط
روسيه استقبال شد آيا امکان دارد که اين بتواند حمله نظامی آمريکا عليه
سوريه را برگرداند؟
اوباما: امکان دارد، اگر که واقعی باشد و من فکر می کنم که اين يک تحول مثبتی است، در حالی که روسها و سوريها هر دو به در مورد روبه رو شدن با مسأله تسليحات شيميايی اشاره دارند، اين امری است که ما نه فقط در يک هفته يا يک ماه گذشته، بلکه در چند سال گذشته خواستار آن بوده ايم. زيرا که تسليحات شيميايی تهديدات چشمگيری را متوجه همه کشورها و مشخصاً آمريکا می کند. برای همين است که 98 درصد جوامع گفته اند که از اين (تسليحات) استفاده نخواهند کرد. اين امر از نيروها و کودکانمان در مقابل سرنوشتی نظير آنچه که در مورد کودکانی سوری در فيلمها ديديم حفاظت می کند. بنا بر اين، اين امر يک تحول بالقوه مثبت است، بايد بگويم محتمل نبود که ما به اين نقطه بدون تهديد نظامی در بيانات علنی مان برای مقابله با تسليحات شيميايی که در سوريه به کار رفته، برسيم. ولی ما روی اين موضوع تأمل می کنيم و جان کری و مابقی اعضای تيم امنيت ملی من با روسها و جامعه بين المللی ارتباط برقرار خواهند کرد تا ببينند آيا می توانيم به چيزی که قابل اعمال و جدی باشد دست يابيم. يک دليل اين که اين امر ممکن است شانس موفقيت داشته باشد اين است که حتی متحدان سوريه نظير ايران، مزه تسليحات شيميايی را چشيده اند و متأسفانه هدف تسليحات شيميايی به دست صدام حسين در زمان جنگ ايران و عراق قرار گرفته اند. ما ممکن است به يک اجماع برسيم که ممکن است مشکلات درونی جنگ داخلی سوريه را حل نکند ولی، می تواند مشکلی را که من هم اکنون روی آن متمرکز هستم حل کنيم که اطمينان يابم بار ديگر 400 کودک بی رحمانه توسط تسليحات شيميايی کشته نشوند. ولف بليتزر: بان کی مون دبيرکل ملل متحد می گويد نه تنها ذخاير تسليحات شيميايی را کنترل خواهيم کرد بلکه در ادامه آنها را از ميان می بريم وی می خواهد اين موضوع را به شورای امنيت ببرد، اين بسيار بهتر از اين است که سوريها را، از ادامه استفاده از آن تسليحات، بازداريم. اوباما: قطعاً و ما اين امر را جدی خواهيم گرفت ولی من بايد مستمراً تأکيد کنم که ما تا کنون چنين اشاراتی را نداشته ايم و به نوعی اين حقيقت که دولت آمريکا و من گفته ايم که ما در اين مورد جدی هستيم منجر به مذاکراتی جدی شده است. فکر می کنم اين مذاکراتی بوده که من مستقيماً با آقای پوتين زمانی که در جی 20 بودم داشتم ما زمان برای بحث در مورد اين داشتيم و من معتقدم آقای پوتين استفاده از تسليحات شيميايی در داخل سوريه يا هر جای ديگری را کار خوبی نمی داند، لذا ممکن است ما به يک راه حل برسيم ولی بايد دنبال شود ولی ما خواهان يک تاکتيک وقت گذرانی که فشاری را که روی آنها داريم را کم کند نيستيم. ما بايد اين فشار را حفظ کنيم بهمين دليل است که من هنوز هم فردا برای مردم در مورد اين که چرا اين موضوع اين قدر اهميت دارد سخنرانی خواهم کرد. ولف بليتزر: آيا اين آخرين شانس بشار اسد است؟ اوباما: بله فکر می کنم اين مهم است که اسد بفهمد که ممنوعيت استفاده از تسليحات شيميايی که وضع شده است امری است که جامعه متمدن محترم شمرده و رعايت می کند، اين چيزی است که نيروهای ما را از اين که حتی در جايی که در سخت ترين صحنه های نبرد باشيم، از اين که مورد تهديد اين تسليحات شيميايی قرارگيرند حفاظت می کند. اين چيزی است که از زنان و کودکان و شهروندان حفاظت می کند زيرا که اين تسليحات بيرحم است تنها افرادی که در يونيفرم نظامی باشد را هدف قرار نمی دهد و شک دارم که برخی از متحدان اسد خطری را که وی در استفاده از اين تسليحات به جان خريد را تشخيص داده باشند و ممکن است وی تحت فشار آنها نيز باشد، ولی مجدداً بگويم که اين موضوع درگيری درونی سوريه را حل نمی کند ولی اگر ما به اين هدف بدون دست زدن به اقدام نظامی برسيم، برايم مرجح است. از طرف ديگر اگر ما فشار تهديد نظامی معتبر را حفظ نکنيم و با آن جلو نرويم فکر نمی کنم عملاً به توافقی که مايلم ببينم دست يابيم. ولف بليتزر: اکنون شما را در سی.ان.ان در سراسر جهان از جمله در دمشق می بينند کاری که می خواهم آقای رئيس جمهور انجام دهيد اگر که مايل به انجام آن باشيد به دوربين نگاه کنيد با بشار اسد مستقيماً صحبت کنيد به او مشخصاً بگوييد که فکر می کنيد او برای برگرداندن حمله نظامی آمريکا چه کار بايد بکند. اوباما: من نياز ندارم که از طريق دوربين فيلمبرداری صحبت کنم من فکر می کنم او نفراتی را دارد که تصوير ما را می بينند. ما کاملاً روشن کرده ايم که چه انتظاری داريم، اين که ازتسليحات شيميايی استفاده نکند، از آن جايی که ما علاقه اسد را به استفاده از تسليحات شيميايی ديده ايم، بايد فراتر رفته و به جامعه بين المللی تضمينهايی بدهد که از آنها استفاده نخواهد شد که عملاً اين کا ربا خارج کردن آنها عملی است و حداقل اين که بر اين تسليحات کنترل بين المللی وجود داشته باشد. اين امر دست يافتنی است، اوضاع سياسی را در ابعاد بزرگتر حل نمی کند، من به اسد می گويم ما به يک راه حل سياسی نياز داريم تا که تو مردم خودت را قتل عام نکنی تا که عناصری از اپوزيسيون را نيز مجبور به رفتارهای مقابله به مثل وحشتناک نکنی. آنجه به آن فکر می کنم اين است که در حال حاضر ما چطور می توانيم تأييد کنيم که تسليحات شيميايی نه تنها در داخل سوريه بلکه عملاً به خارج از سوريه نيز کشيده نشود. ولف بليتزر: اسد در مصاحبه ای که با چارلی رز داشت گفت اگر آمريکا حمله کند و حمله نظامی را شروع کند وی گفت او پاسخ خواهد داد و هر چيزی را انتظار داشته باشيد. نه فقط از او، بلکه حتی از متحدانش. اين يک تهديد عليه آمريکا به نظر می رسد. اوباما: اسد توانايايی زيادی ندارد. او در برابر کودکان توانمند است. او در برابر مخالفانی که هنوز در حال سازماندهی خودشان هستند و جنگجويان حرفه يی آموزش ديده نيستند، توانمند است. اما او فاقد امکانات مناسب برای تهديدکردن آمريکا است. متحدان او ايران و حزب الله می توانند بالقوه دست به حملاتی متقارن عليه ما بزنند. اما صريح بگويم نوع تهديدی که می توانند عليه ما اعمال کنند، همان نوع معمول تهديدهايی است که ما اکنون در سراسر جهان با آن روبه رو هستيم، که من اخيراً در مورد آنها صحبت کردم. که شامل تهديدکردن سفارتخانه ها و تهديد پرسنل آمريکايی در منطقه اشت. اينها تهديدهايی است که ما به طور جاری با آنها روبه رو هستيم. آنها هميشه مورد نگرانی ما هستند. همين چند هفته پيش شاهد وضعيت در يمن بوديم. که ما خواستار يک پاسخ برای بيرون کشيدن افرادمان از آنجاب وديم. اما اين نظر که اسد می تواند تهديدی برای آمريکا ايجاد کند، موضوعيتی ندارد. | |||
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر