سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۶، ۱۳۹۳

بیکاری 7 الی 8 هزار پزشک در کشور

افزايش پذيرش دانشجويان پزشكي و فراهم نبودن زيرساختهاي لازم براي به كار گيري پزشكان آموزش ديده در مناطق محروم موجب شده تا علاوه بر تجمع پزشكان در پايتخت به گفته رئيس جامعه جراحان ايران7  الی 8 هزار پزشک بیکار داشته باشيم. اما انگار طرح تحول سلامت براي آموزش پزشكي هم برنامه دارد.

به گزارش تهران پرس آمار پزشكان بيكار يا پزشكاني كه در مشاغل غير از پزشكي مشغول فعاليتند حكايت از اين دارد كه نظام آموزش پزشكي كشور و در مرحله بعد ساختار بهداشت و درمان درزمينه نياز سنجي براي پذيرش و آموزش و همچنين جذب پزشكان به درستي عمل نكرده است. از همين رو هر چند تهران به دليل برخورداري از امكانات از پزشكان عمومي و متخصص اشباع شده است اما در ساير شهرهاي كشور به خصوص نقاط دور افتاده خيلي وقتها از حضور يك پزشك عمومي هم خبري نيست.

حالا هم به گفته ايرج فاضل رئيس جامعه جراحان كشور اکنون بین 7 الی 8 هزار پزشک بیکار در کشور وجود دارد که بیکاری این افراد بیانگر این است که نظام سلامت کشور نتوانسته آن ها را جذب کند. به باور وي شرایط لازم برای جذب نیروهای متخصص پزشکی در شهرهای دور افتاده وجود ندارد.

دلايل تجمع پزشكان در تهران

عدم وجود بیمارستان ها و مراکز درمانی مجهز، دستگاهها و تجهیزات پیشرفته مورد نیاز پزشکی، علاوه براین عدم حمايت مالی و غیر مالی برای پزشکان در این مراکز از ديگر دلايلي است كه فاضل براي اين مسئله بر مي شمرد.

به باور وزير بهداشت اسبق از يك سو قدرت توزیع وجود ندارد و از سوي شرایط برای جذب پزشکان متخصص مهیا نیست.با بیان اینکه پیش از انقلاب پزشکان هندی و بنگلادشی با حقوق ماهانه 3 تا 4 هزار دلار در مناطق دور افتاده فعالیت داشتند گفت:باید شرایط لازم برای جذب نیروهای متخصص در این مناطق فراهم شود.

[تاريخ مطلب: شانزدهم ارديبهشت ۱۳۹۳ برابر با ششم مه ۲۰۱۴]
پیک ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر