جمعه، خرداد ۳۱، ۱۳۹۲

قيام در شش استان عراق تحت عنوان ”به زودی آن جماعت شکست خورده و به نبرد پشت می کنند“ برگزار شد
در آغاز هفتمين ماه از قيام مردم به پاخاسته عراق عليه ديکتاتور جديد اين کشور، نوری المالکی، تظاهرات ميليونی در شش استان بغداد، الانبار، صلاح الدين، نينوا، کرکوک و ديالی با تحت عنوان ”سيهزم الجمع ويولّون الدّبر“ (سوره قمر آيه55 «به زودی آن جماعت شکست خورده و به نبرد پشت می کنند» در حمايت و همبستگی با قيام مردم سوريه برگزار شد.

سخنگوی جنبش مردمی در عراق شيخ محمد طه حمدون در اين رابطه گفت: اين نام گذاری برای بيان مخالفت مردم متحصن و تظاهر کننده با کسانی است که مانع نمازگزاران و برگزاری نماز وحدت می شوند و آنها نهايتاً شکست خواهند خورد و آنهايی که خواستار حقوق قانونی شان هستند پيروز خواهند شد. از سوی ديگر کميته های مردمی نيز تأکيد کردند که اين نام گذاری پيامی به مردم سوريه است که شبه نظاميان و طرح و برنامه هايی که آنها را به قتل می رساند شکست خواهد خورد و پيروزی به زودی از آن مظلومان خواهد بود وی بر ادامه تحصن و تظاهرات تا پيروزی تأکيد نمود.
به گزارش تلويزيون الجزيره شيخ علی البصری خطيب فلوجه از مردم عراق خواست تا هر آنچه در توان دارند از انقلاب سوريه حمايت کنند و گفت خون ما و خون آنها يکی است و جلاد ما جلاد آنها نيز هست».

نيروهای سرکوب مالکی اين هفته به طرز بی سابقه يی از ورود خودروهای پخش مستقيم (اسن ان جی) به شهر رمادی برای پوشش دادن به نماز وحدت در ميدان تحصن ممانعت به عمل آوردند و پخش مستقيم از تظاهرات سامراء نيز مورد حمله پارازيتی قرار گرفت و پخش مراسم نماز و تظاهرات در اين شهر متوقف شد. به رغم اين محدوديتهای بی سابقه تلويزيونهای التغيير، الجزيره مباشر، بغداد، الرافدين، فلوجه اقدام به پخش مستقيم و گزارشات خبری از سلسله تظاهرات امروز کردند.
به گزارش تلويزيون بغداد، خطيب فلوجه در تظاهرات اين شهر گفت: ما خون حويجه را فراموش نخواهيم کرد، ما خون فلوجه را فراموش نخواهيم کرد و خون بيگناهان موصل، ديالی و بغداد را فراموش نخواهيم کرد. ما آنچه که در ميدان شهدای عامريه اتفاق افتاد را فراموش نخواهيم کرد. همه مردم بايد اين حکومت غيرقابل قبول و بی صلاحيت را سرنگون کنند.
اگر ما را به کشتن می ترسانيد به شهادت در راه خدا خوش آمد می گوييم. اگر ما را از زندان و بازداشت می ترسانيد آنجا محل خلوت با خداوند است.
ای مردم فراموش نکنيد شما دارای برادرانی در سوريه هستيد که به طور جمعی به دست گروهی ياغی نابود می شوند. ای مردم سوريه، ای مردم شام به شما از شهر فلوجه پايدار می گوييم که خون ما يکی است. جلاد ما هم يکی است. ای مردم شام صبر و استقامت کنيد. خدا با شما است ای مردم سوريه و شام به زودی پيروزی شما فراخواهد رسيد.

هيأت علمای دين در استان ديالی اعلام کردند نماز وحدت امروز در شش منطقه برگزار شد و نيروهای امنيتی دو تن از کسانی که عازم شرکت در نماز بودند را در مقداديه به بهانه نداشتن کارت شناسايی دستگير نمودند. شاهدان در ديالی گفتند اين هفته اقدامات سرکوبگرانه مالکی عليه تظاهر کنندگان شديدتر از هفته های قبل بود و نظاميان مالکی با خودروهای نظامی به صورت گسترده در سطح استان مستقر شده بودند و جاده ها را تا 4 کيلومتری محل نماز وحدت در بعقوبه بسته بودند. نيروهای امنيتی مالکی علاوه بر اقدامات سرکوبگرانه معمول و هميشگی شان عليه تظاهر کنندگان و ممانعت از ورود خودروهای پخش مستقيم تلويزيون ها به محلهای تحصن و تظاهرات، به منزل شيخ خالد المفرجی، هماهنگ کننده مردمی تظاهرات و تحصن کرکوک، واقع در قريه آلبو شهاب در جنوب شهرستان داقوق يورش برده و او را دستگير کرده و وسايل خانه اش را بهم ريختند. کميته های مردمی ديالی دستگيری شيخ خالد المفرجی هماهنگ کننده کميته های مردمی جنبش مردمی کرکوک توسط يک نيروی بزرگ از لشکر 12 را محکوم کرده و آن را اقدامی سرکوبگرانه توصيف نمودند.
نيروهای امنيتی مالکی مسجد جامع عمر المختار در منطقه يرموک غرب بغداد را بستند تا مردم را مجبور کنند برای نماز وحدت به مسجد جامع ام الطبول بروند که نماز نمايشی وحدت مالکی در آن برگزار می شد. تلويزيون التغيير گفت مردم خشمگين، در تمام اين منطقه اين اقدام مالکی را محکوم کردند و تسليم خواسته مالکی نشدند.

عمار الدليمی سخنگوی ميدان تحصن ديالی امروز جمعه اعلام کرد اتوبان شمال رمادی که برای چندين ساعت بسته بود به طور کامل باز شد، وی گفت متحصنان 48ساعت به فرماندهی عمليات الانبار فرصت دادند تا معضاد الدليمی مسئول امنيت تريبون ميدان عزت و شرف را آزاد نمايد، عمار الدليمی اضافه کرد متحصنان تهديد کردند که در صورتی که معضاد الدليمی آزاد نشود مجدداً اتوبان را می بندند.

همچنين بر اثر انفجار بمب در برابر مسجد جامع در الدوره بغداد يک شهروند شهيد و سه نفر ديگر در جريان عبور نمازگزاران شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر