علی کرتی وزیر امور خارجه سودان می‌گوید که کشورش با پیشنهاد ایران برای برپایی سامانه دفاع هوایی در خاک خود مخالفت کرده است.

آقای کرتی در مصاحبه با روزنامه الحیات هنگام حضورش در پادشاهی سعودی، گفت: «ایران اخیرا و پس از حمله هوایی اخیر اسرائیل، پیشنهاد برپایی سامانه دفاع هوایی در ساحل غربی دریای سرخ را ارائه داده است.»

او افزود «اما سودان این پیشنهاد را رد کرد. این مساله نیازمند حضور کار‌شناسان تسلیحاتی ایرانی در خاک ما است. ما مخالفت کردیم زیرا حضور ایرانی بر ضد سعودی را در خاک خود نمی‌پذیریم.»

حمله هوایی سال ۲۰۱۲ میلادی به یک کارخانه اسلحه سازی در خارطوم پایتخت سودان، چهار نقر را کشت و بخشی از این کارخانه را منهدم کرد. سودان اسرائیل را در این حمله متهم کرد اما اسرائیل این اتهام را نه تایید و نه تکذیب کرد.

پیش از این حمله، مسئولان اسرائیلی، سودان را به انتقال اسلحه ایرانی و قرار دادن آن در اختیار گروه فلسطینی حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، متهم کرده بودند.

به نظر می‌رسد سخنان کرتی برای کاهش تنش‌ها با پادشاهی سعودی است، اختلاف میان خارطوم و ریاض پس از آن آغاز شد که ریاض از دولت حمایت شده از سوی ارتش در مصر در رودررویی‌اش با گروه اخوان المسلمین، حمایت کرد.

رسانه‌های سودانی گزارش داده‌اند که کرتی دو هفته پیش برای گفت‌و‌گو با شاهزاده سعود الفیصل وزیر امور خارجه سعودی به منظور بهبود روابط میان دو طرف، به ریاض سفر کرده بود.

کرتی هرگونه حمایت سودان از گروه اخوان المسلمین را که فعالیتش در سعودی و مصر ممنوع است، رد کرده است.

وزیر امور خارجه سودان در این باره به روزنامه الحیات گفت: «در کشورهای خلیج معتقدند که ما به گروه اخوان المسلمین تمایل داریم که این مساله صحت ندارد.»

در این مصاحبه کرتی تلاش کرد از اهمیت روابط میان سودان و ایران، بکاهد.