شنبه، آذر ۰۸، ۱۳۹۳

برای نخستین بار درگیری‌ها در کوبانی به گذرگاه شهر با ترکیه رسید


دبی-العربیه.نت فارسی
روز شنبه ۲۹ نوامبر برای نخستین بار، گذرگاه میان شهر عین‌العرب (کوبانی) و ترکیه، شاهد درگیری میان شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش و کردهای مدافع شهر بود.

در همین حال دولت سوریه می‌گوید که حملات ائتلاف بین‌الملل به سرکردگی آمریکا علیه مواضع داعش، این گروه تندرو را تضیف نکرده است.

به گزاری خبرگزاری رویترز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که روز چهارشنبه، چهار مهاجم انتحاری وابسته به داعش، خود را در شهر کوبانی منفجر کردند.

یکی از حملات انتحاری توسط خودرویی بمب‌گذاری شده در گذرگاه مرزی میان کوبانی و ترکیه روی داد. دومین حمله در همین منطقه توسط مهاجمی انتحاری روی داد که جلیقه‌ای انفجاری به تن داشت. دو حمله انتحاری دیگر در جنوب غربی شهر اتفاق افتاد.

یک مسئول کرد در شهر کوبانی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «گروه داعش حملات خود را در اطراف گذرگاه شدت بخشید. حملات شدیدی سپیده دم در نزدیکی گذرگاه روی داد اما این منطقه همچنان در کنترل واحدهای حمایت از ملت کرد قرار دارد.»

ادریس ناسان یک مسئول کرد در کوبانی گفت مهاجم انتحاری اول به نظر می‌رسد از ترکیه خود را به کبانی رسانده است و انفجار خودری او به کشته شدن در نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر انجامید.

او افزود کردهای مدافع شهر دو خودروی بمب‌گذاری دیگر را پیش از رسیدنشان به هدف مورد نظر منهدم کردند.

ستاد مشترک ارتش ترکیه در بیانیه‌ای، وقوع انفجار در گذرگاه را تایید کرد اما خبرهای منتشره مبنی بر این‌که خودروی بمب‌گذاری شده و مهاجم انتحاری از ترکیه به آن سوی مرز رفته‌اند را به شدت تکذیب کرد.

از سویی دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود درگیری‌هایی در مناطق مختلف شهر کوبانی روی داد.

بنا بر این گزارش، شبه‌نظامیان داعش دستکم ۱۰۰ خمپاره به سمت کوبانی پرتاب کردند و در حملات خود، از تانک استفاده می‌کنند.

در همین راستا دو حمله هوایی علیه مواضع داعش توسط جنگنده‌های ائتلاف بین‌الملل صورت گرفت.

رامی عبدالرحمن مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید از کشته ۳۰ تن در کوبانی در درگیری‌های شنبه اطمینان یافته است؛ ۲۱ تن از آن‌ها از شبه‌نظامیان داعش هستند که این رقم مهاجمان انتحاری را نیز شامل می‌شود. اما ۹ نفر دیگر از کردهای مدافع شهر هستند.

از سویی ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه می‌گوید گروه داعش با حملات ائتلاف بین‌الملل تضعیف نشده است.

المعلم در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: «یا داعش امروز و پس از دو ماه از آغاز حملات ائتلاف بین‌الملل ضعیف‌تر است؟ تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که ضعیف‌تر نیست»

او ادامه داد: «چنانچه ایالات متحده و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، اقدامی حقیقی برای مجبور کردن ترکیه در کنترل مرزهای خود نکنند، این حملات داعش را از بین نمی‌برد.»

او ابراز عقیده کرد که شبه‌نظامیان خارجی عضو داعش، از راه ترکیه وارد سوریه شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر