یک گروه ۴۷ نفری از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا در یک نامه سرگشاده به ایران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای که با دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا امضا شود، بعد از پایان دوران ریاست‌جمهوری اوباما معتبر نیست و ادامه نخواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، این نامه سرگشاده که به امضای رهبر حزب جمهوری‌خواه سنا و همچنین «مارکو روبیو» از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶رسیده است، با هدف منصرف کردن دولت ایران از امضای توافق هسته‌ای نوشته نشده، بلکه هدف از آن فشار بر کاخ سفید است تا به گنگره اختیار بیشتری برای نظارت بر مذاکرات اتمی با ایران بدهد.

در نامه سناتورهای آمریکایی آمده است: «در حالیکه بر مذاکرات شما با دولت خود نظارت داریم، می‌بینیم که شما به طور کامل از نظام قانون اساسی ما آگاهی ندارید...... هرچیزی که مورد تأیید کنگره قرار نگیرد، تنها یک توافق اجرایی است و رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند با یک حرکت قلم آن را باطل کند و کنگره آینده می‌تواند در هر برهه از زمان مفاد توافق را اصلاح کند.»

نامه سناتورهای آمریکایی در راستای تلاشی است که پیش از این از سوی باب منندز و باب کورکر برای پررنگ‌تر کردن نقش کنگره در مذاکرات اتمی با ایران صورت گرفته بود. این سناتور‌ها تا تشدید تحریم‌ها علیه ایران نیز پیش رفته بودند اما اوباما اعلام کرد که در این صورت تحریم‌های جدید را وتو خواهد کرد.