روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت، به 10 اشتباه تاریخی پرداخته که پیامدهای آن بسیار چشمگیر و از نظر تاریخی پراهمیت هستند.

1- رد درخواست چاپ کتاب هاری پوتر

 دوازده شرکت انتشاراتی چاپ کتاب مشهور هاری پوتر ، نوشته جی. کی. رولنگز را رد کردند. در نهایت رئیس موسسه انتشاراتی بلومزبری، به توصیه دختر 8 ساله اش ،حاضر شد آنرا چاپ کند. 
کتاب هاری پوتر در نهایت به 60 زبان دنیا ترجمه و چاپ شد، و برای نویسنده آن یک میلیارد دلار در آمد داشت.

2- دور انداختن پروفایل پول اینترنتی "بیت کوین"

یک مرد انگلیسی به نام جیمز هوولز در سال 2009 تعداد 7500 بیت کوین به قیمت بسیار ناچیزی خرید. در سال 2013 قیمت هر بایت کوین به 900 دلار رسید. با این قیمت جیمز بیش از 6 میلیون دلار ثروت داشت. وی دنبال کامپیوتری گشت که کدهای این بایت کوین در آن بود. اما او متوجه شد که کامپیوتر را مدتها پیش بدون لحظه ای فکر کردن، به یک مرکز جمع آوری وسایل الکترونیکی داده است. برای پس گرفتن آن به آن مرکز مراجعه کرد، اما به وی گفتند که کامپیوترش را مدتها پیش زیر خروارها زباله انداخته و نمی دانند در کدام محل دفن کرده اند!
به این ترتیب او 6 میلیون دلار را از دست داد!

3- نخریدن شرکت گوگل به فیمت یک میلیون دلار

لاری پیج و سرگی برین بنیانگذاران شرکت گوگل، به جرج بل ،مدیر شرکت کامپیوتری آمریکایی"اکسایت" مراجعه کردند و به وی پیشنهاد فروش شرکت کامپیوتری "موتورسرچ" را که بعدها به "گوگل" معروف شد را به قیمت یک میلیون دلار به وی دادند. بل زیاد مایل به خرید نبود، آنها قیمت گوگل را به 750 هزار دلار پایین آورند تا وی را قانع کنند که آنرا بخرد. اما وی هنوز این پیشنهاد را رد کرد. امروز ارزش گوگل به حدود 365 میلیارد دلار رسیده است!!!

4- نکشتن هیتلر

عکسی از هیتلر در جنگ جهانی اول

هنری تندی، در سال 1914 یک سرباز ارتش بریتانیا در جنگ جهانی اول بود. وی در دوران جنگ پشت خاکریزی چشمش به یک سرباز زخمی آلمانی افتاد و از روی ترحم وی را نکشت. این سرباز کسی نبود جز آدولف هیتلر که بعدها رهبر آلمان شد و جنگ جهانی دوم را براه انداخت.

5- فروش 610 هزار سهم به جای یکی از آنها

در سال 2005 کارمند یک شرکت تجاری مالی در بازار بورس توکیو، اشتباها به جای فروش هر سهام به قیمت 610 هزار ین، 610 هزار سهم را به قیمت هر سهم یک ین فروخت که باعث خسارتی برابر با 300 ملیون دلار آمریکا برای کار فرمایش شد. به رغم درخواست های مکرر شرکت متضرر برای فسخ این معامله، بورس توکیو زیر بار نرفت و شرکت مذکور مجبور شد این سهام را به قیمت متغیر بازار دوباره بخرد!

6- چنگیز خان عصبانی

چنگیز خان حاکم قرن سیزدهم میلادی قبایل مغول، هیئتی را به دربار علاالدین محمدشاه به خوارزم (ایران و عراق امروز) فرستاد تا با این کشور رابطه تجاری و دیپلماتیک برقرار کند.
پادشاه خوارزم پیشنهاد چنگیز خان را رد کرد و سفیر او را بقتل رساند.
این عمل پادشاه خوارزم باعث عصبانیت چنگیز شد و با یک لشکر 200 هزار نفری به امپراتوری خوارزم حمله کرد و بنیاد این امپراتوری را از روی زمین برداشت.

7- رد درخواست کار "برایان استون" و "یان کووم" توسط فیسبوک

شرکت فیسبوک در سال 2009 در خواست استخدام بریان استون و یان کووم را رد کرد.
این دو تن پس از آنکه در خواست کارشان توسط فیسبوک رد شد، با هم شرکت واتس آپ را بنیان گذاشتند که فیسبوک ناچار آنرا به مبلغ 19 میلیارد دلار از آنها خرید.

8- سفارش قطارهایی که پهن تر از پلات فرم ها بودند

راه آهن دولتی فرانسه قطارهای جدیدی برای خطوط آهن این کشور به مبلغ 15 میلیارد دلار سفارش داد. وقتی که این قطارها تحویل داده شدند، شرکت راه آهن فرانسه تازه متوجه شد عرض قطارها نسبت به پلات فرم ها خیلی پهن تر است! راه آهن دولتی فرانسه مجبور شد 1300 پلات فرم را در 1300 ایستگاه به مبلغ حدودا 80 میلیون دلار تعریض کنند!

9- امضای قرار داد ضبط و پخش موسیقی بریان پول و ترمیلوئس

باندی که برنده شرکت پخش موسیقی شد

در سال 1962 شرکت ناشر موسیقی "دکا" در لندن، دنبال گروهی می گشت تا موسیقی آنها را ضبط و پخش کند. آنها دو باند جوان را به استودیوی خود دعوت کردند تا یکی را برای ضبط موسیقی و پخش آن انتخاب کنند. آنها باند بریان پول و ترمیلئوس را انتخاب کردند. اما گروهی که انتخاب نشد، یک باند 4 نفره مشهور به "بیتلز" از شهر لیورپول بود که شرکت مذکور بعدها از این بابت سخت پشیمان شد!

10- غلط نوشتن نام یک شرکت

دولت بریتانیا در سال 2009 به علت اشتباه املایی یک کارمند در نوشتن نام یک شرکت، شرکت دیگری را منحل و تحت پیگرد قانونی قرار داد.
این اشتباه زمانی صورت گرفت که یک کارمند به جای نوشتن شرکت "Taylor and Son " نوشت شرکت "Taylor and Sons " در حال انحلال است. این اشتباه باعث شد دفتر ثبت شرکت های بریتانیا به اشتباه شرکتی را منحل کند که 124 سال سابقه داشته و بیش از 250 نفر در آن کار می کردند.