مجلس نماینده‌گان افغانستان می‌گوید در حملۀ انتحاری و مسلحانۀ روز گذشته به این مجلس این کشور، استخبارات پاکستان و دست‌های داخلی دخیل است و حکومت و نهادهای امنیتی باید عاملان داخلی آن را مشخص کنند.
عبدالرؤوف ابراهیمی، رئیس مجلس نمایندگان روز سه‌شنبه (۲ سرطان) 23 ژوئن در نشست عمومی این مجلس ضمن نکوهش شدید حملۀ روز گذشته ، آن را حمله به مردم افغانستان خوانده و گفت که کمیسیون‌های اختصاصی پارلمان باید با جدیت و مسئولانه این قضیه را موشکافی کنند تا پس از آن تصمیم گرفته شود.
ابراهیمی یادآور شد که حکومت از کنار این قضیه نباید با بی‌تفاوتی بگذرد.
حاجی الماس زاهد، یکی از اعضای پارلمان نیز گفت که تدابیر شدید امنیتی در راه ورود به پارلمان گرفته شده بود اما افراد هراس‌افگن توانستند تا چندمتری پارلمان نزدیک شوند.
او گفت که در این زمینه باید دقیق پرسان شود و معلوم گردد که این افراد از کجا آمده‌اند.
به گزارش خامه پرس، فرخنده زهرا نادری، یک تن دیگر از نمایند‌گان در مجلس یادآور شد که تا کنون خاین ملی در افغانستان درست تعریف نشده و کسانی از داخل هستند که در رویداد روز گذشته دست داشتند اما سیمای افغانی را به خود می‌گیرند و ملت را می‌فروشند.
مولوی رحمان رحمانی نیز گفت افرادی وجود داشته که این هراس‌افگنان را تا پارلمان همراهی کرده‌اند.
رحمانی خاطرنشان ساخت که پیش از این وزیر داخله نیز دست ‌داشتن افرادی را در جنگ‌های داخلی کشور تایید کرده بود اما افشای این افراد را مصلحت ندانست.

دست استخبارات پاکستان در عقب حملۀ دیروز

پیش از ظهر روز گذشته شماری از مهاجمان به پارلمان افغانستان حملۀ انتحاری و مسلحانه انجام دادند که با آنکه تلفات آن تنها پنج‌ تن گزارش شد و به نمایندگان آسیبی نرسید اما با درنظرداشت حساسیتش می‌تواند هشدار جدیی برای حکومت افغانستان باشد.
برخی از نمایندگان به گونۀ مستقیم دست استخبارات پاکستان را در حملۀ روز گذشته دخیل می‌دانند و می‌گویند که رهبران حکومت وحدت ملی باید در مورد آن پاسخ‌گو باشند.
شکیبا هاشمی عضو مجلس گفت که استخبارات منطقه و جهان، به ویژه استخبارات پاکستان خواستار ادامۀ کار پارلمان افغانستان نیست.
خانم هاشمی افزود که استخبارات منطقه و جهان، به ویژه استخبارات پاکستان در صدد آن است تا خانۀ ملت نباشد و پروژۀ داعش در افغانستان موفق شود.
داوود کلکانی با انتقاد از نتیجه‌ ندادن دیدارهای رئیس جمهوری با مقام‌های پاکستانی گفت که پاکستانی‌ها ما را با انتحار و انفجار می‌کشند و خانۀ ما را خراب می‌کنند، رئیس جمهوری و رئیس اجرایی کشور باید به مردم پاسخ بگویند.
این در حالیست که چندی پیش نواز شریف، نخست‌ وزیر پاکستان در راس یک هیئت ارشد به افغانستان آمده بود و در دیدار با رئیس جمهوری اشرف غنی و دیگر مقام‌های افغان بر همکاری پاکستان در خصوص مبارزه با هراس‌افگنی تاکید کرد.
او گفت که پس از این دشمن افغانستان دوست پاکستان نخواهد بود و دشمن پاکستان نیز نباید دوست افغانستان باشد.
با این حال، اگرچه حمله‌های انتحاری در یک ماه اخیر به گونۀ قابل ملاحظه ای در کشور کاهش یافته بود اما روز گذشته یکی از بزرگترین حمله‌ها با آن‌که نا موفق خوانده شد، علیه پارلمان صورت گرفت.

ستایش از کارکرد سرباز شجاع

پارلمان افغانستان از کارکرد روز گذشتۀ نیروهای امنیتی و همچنین سربازی که از خودش شجاعت و فداکاری نشان داده بود نیز ستایش به عمل آورد.
نمایندگان مجلس خواستار کمک‌های نقدی، دادن رتبه و نام افتخاری به عیسی خان، سربازی که روز گذشته شش انتحاری را به تنهایی کشته بود و هم‌چنان برخی از سربازان دیگر که در این حمله از خود شهامت نشان دادند، شدند.
عبدالرؤوف ابراهیمی، رئیس مجلس گفت افرادی که به عنوان قهرمانان ملی افغانستان در دفاع از خانۀ ملت شناسایی می‌شوند فهرستی از آنان ترتیب داده و به خاطر کمک به آنان به مقام‌های زیربط پیش‌کش خواهد شد.
اما شینکی کروخیل، یک عضو مجلس گفت که نام عیسی خان و سربازانی که روز گذشته در نابودی هراس‌افگنان دست داشتند، نباید افشا می‌شد و این می‌تواند خطراتی را متوجه آنان سازد.
با این حال رئیس جمهور غنی از عیسی خان، سربازی که روز گذشته شش هراس‌افگن را از پا در آورد ستایش به عمل اورده و به وی یک باب منزل اعطا کرد.
کارکرد روز گذشتۀ عیسی خان نه تنها تحسین حکومت و پارلمان، بلکه مردم را نیز برانگیخته‌ است. برخی‌ها در برگه‌های اجتماعی با گذاشتن تصویرهای عیسی خان، او را قهرمان ملی خوانده و شماری از شهروندان نیز تصویرهایش را در دیوارها آویخته‌اند.