هیثم المالح یکی از اعضای برجسته ائتلاف ملی سوریه، روز چهارشنبه 24 ژوئن اعلام کرد که مخالفان سوری در مرحله تعیین استراتژی برای دوره پس از بشار اسد هستند، چرا که به گفته وی، اسد به رغم حمایت های چند کشور و در راس آنها ایران، به زودی سرنگون خواهد شد.
به گزارش روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط، عضو ائتلاف ملی سوریه تاکید کرد که مخالفان مسلح در روزهای اخیر، به پیشرفت های زیادی در مقابل نیروهای رژیم اسد، دست یافته اند.
او تاکید کرد که انقلاب سوریه، به سمت پیروزی نظامی پیش می رود. به گفته المالح هیچ رژیمی نمی تواند با تمام ملت خود بجنگند، بنابر این هیچ امیدی به ادامه رژیم اسد نیست.
او گفت که از چند روز گذشته پایگاه ارتش دولتی در حوران به دست مخالفان مسلح افتاده است. عضو ائتلاف ملی سوریه بیان داشت که هم اکنون دو منطقه حوران و جولان تقریبا از وجود نیروهای رژیم اسد، خالی  شده اند و علاوه بر آن استان ادلب نیز کاملا آزاد شده است.
وی ادامه داد: «اگر دخالت داعش در منطقه حلب نبود، این استان به دست انقلابیون می افتاد و شمال سوریه به طور کامل آزاد می شد. رژیم هم اکنون تنها بخشی از دمشق را در دست دارد. مناطق زیادی از دمشق در دست مخالفان مسلح قرار دارد. مناطق ساحلی نیز بخشی در دست رژیم و بخش دیگر در دست انقلابیون است.»
المالح گفت: «ا نقلابیون، اسلحه های زیادی را از نیروهای رژیم سوریه به غنیمت گرفتند. چیزی به نام ارتش باقی نمانده است. همچنین نیروهای ذخیره  برای یاری رساندن به سربازان رژیم باقی نمانده است. از نظر مالی هم با مشکلات روبرو است.»
به گفته المالح، ارتش رژیم اسد در ال مرگ است. او در این زمینه خاطر نشان کرد: « چند روز پیش به یک مکالمه تلفنی میان یکی از رهبران نیروهای رژیم در منطقه ادلب و بشار اسد دست یافتیم. او به اسد می گوید که 800 نفر از نیروهایش آماده بازگشت به منطقه جنگ هستند اما نیاز به سلاح دارند.»
المالح تاکید کرد: «چیزی که هم اکنون به دنبال آن هستیم، آماده کردن جایگزین برای این رژیم است». وی درباره آینده سوریه گفت :« تا پایان دوره انتقالی، همچون تونس، رئيس جمهور موقت برای کشور سوریه انتخاب خواهیم کرد.»
وی درباره دخالت های ایران گفت: «ایران از یک هفته پیش، 6 هزار نیرو وارد سوریه کرد. تهران از سال 2013 جنگ در سوریه را اداره می کند. اسد هم اکنون همچون اسباب بازی در دست ایرانی ها است.»