چهارشنبه، خرداد ۲۷، ۱۳۹۴

روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در نظام بیابان‌زا

افزایش خشک‌سالی و فرسایش خاک و نابودی دشت‌های سرسبز در ۳۶ سال گذشته، شکی برجای نمی‌گذارد که دولت‌های جمهوری اسلامی و اکثریت شهروندان، توجهی به وضعیت وخیم ایران ندارند و به آینده‌ی آن نمی‌اندیشند.
فرسایش میلیاردها تن خاک، کوچک شدن مناطق جنگلی زاگرس و البرز، گسترش نواحی بیابانی، از بین رفتن بخش عمده‌ای آب‌های زیرزمینی در طول عمر جمهوری اسلامی، نشانه تباهی سرزمینی است که برای نسل‌های فعلی بر جای مانده است.
امروز، روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی است. بعد از دو دهه نام‌گذاری این روز، بیابان‌های ایران سالانه گسترش می‌یابد و نواحی حاشیه بیابانی و زمین‌هایی که زمان کشتزار بودند یا دشت و مرغزار، بی‌آبان می‌شوند.
دولت‌ها یکی پس از دیگر آمده‌اند و رفته‌اند، اما آن‌چه از بین رفته، توجه مصرف کنندگانی است که از مسوولان، مسوولیت نمی‌طلبند و جلوی نابودی منابع آب‌های زیرزمینی را نگرفته‌اند؛ مسوولانی که فرهنگ حفاظت خاک را گسترش نداده‌اند و جامعه‌ی مدنی بی‌توجهی که تنها اسیر بازی‌های سیاسی است.
امروز، چاره‌ای نداریم که از شهروندان بخواهیم و التماس کنیم ایران را برای آیندگان حفظ کنند. نظام جمهوری اسلامی، دیر یا زود رفتنی است، اما اگر به همین روند ادامه دهد، ۳۵ سال دیگر، سرزمینی خواهیم داشت، فلک‌زده و خشک و بی‌سر و سامان. امروز دشت‌ها و شهرهای زیادی به خاطر کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، نشست کرده‌اند...آیندگان در این مناطق آبی برای آبادانی نخواهند داشت.
اگر مردمان ما چنین می‌خواهند، متاسفانه باید گفت: «خلایق آن چه لایق»، اما هستند ایرانیانی که جان بر سر حفظ این سرزمین گذاشته‌اند از مرزهایش دفاع کرده‌اند، تا فرزندان‌شان سربلند بمانند و این امانت را به آیندگان بسپارند. از آنان باید خجالت کشید، اگر شرمی باقی مانده باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر