پنجشنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۹۴

پیامک: زنان ايرانى! فردا پيش بسوى ورزشگاه آزادی

پنجشنبه، 28 خرداد ماه 1394 = 18-06 2015


کارزار «پیش به سوی ورزشگاه ها»
جمعه ۲۹ خرداد پیش به سوی ورزشگاه آزادی

مبارزات مدنى پيگير فعالان حقوق زنان براى رفع ممنوعيت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، از پشتيبانى گسترده‌ی افكار عمومى و حمايت نهادهاى بين المللى ورزشى برخوردار شده است و، در نتيجه، فشار شديدى را بر دولت جمهورى اسلامى براى باز كردن درهاى ورزشگاه‌ها به روى زنان وارد كرده است. فدراسيون واليبال جمهورى اسلامى نيز براى رفع اين ممنوعيت به شدت از سوى فدراسیون بین المللی والیبال FIVB، زير فشار قرار دارد و حتى خطر محرومیت از حق ميزبانى ليگ جهانى واليبال، ايران را تهديد می‌كند. از سوى ديگر، موضع‌گيرى برخى از روحانيان قم در مخالفت با حضور زنان و تهديدهاى نيروهاى فشار حساسيت‌هاى زيادى را در جامعه برانگيخته است.
در پى اين تحولات، دولت روحانى در ابتدا اعلام كرد كه تنها به عده‌ی محدودى از بانوان اجازه‌ی حضور در ورزشگاه را خواهد داد. بليط‌هاى مسابقه نيز تنها به مردان فروخته شد. پس از آن، پيامكى در سطحى گسترده ميان مردم تهران رد و بدل شد. محتواى اين پيامك به شرح زير بود:
"ما، زنان ايرانى، همراه با مردان، براى تشويق تيم ملى واليبال ايران به ورزشگاه می‌رويم.
جمعه ٢٩ خرداد، ساعت ٢١، ورزشگاه آزادى
لطفا اين پيام را بازنشر كنيد."
نگرانى نهادهاى امنيتى از حضور گسترده زنان در مقابل ورزشگاه دوازده‌هزار نفرى آزادى سبب شد تا وزير كشور در عصر دوشنبه ٢٤ خرداد بگويد: «هیچ دستورالعمل جدیدی برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها نداریم و بر طبق قانون گذشته عمل خواهیم کرد.» او از رسانه‌ها خواست «این مساله را منعکس کنند تا در بازی پیش‌ رو مشکلی در استادیوم ورزشی پیش نیاید». او هم‌چنين اعلام كرد كه با هرگونه تجمع غيرقانونى برخورد خواهد شد. مخاطب وزير كشور احتمالا تنها انصار حزب الله نبود. نوبخت، معاون اول رييس جمهور نيز در مصاحبه اى گفت: « دولت اجازه تجمع را نمی‌دهد.» وبسايت خبر آنلاين در توضیح اين سخن نوبخت نوشت: "ظاهرا این خط و نشان را معاون اول رئیس جمهور هم برای منتقدان ورود بانوان و هم موافقان آن کشیده است."
همزمان با تظاهرات عده اى از انصار حزب الله در برابر وزارت ورزش، صداو سیمای جمهورى اسلامى به نقل از فدراسیون والیبال گفت که حضور کلیه زنان در بازی روز جمعه "ممنوع" اعلام شده است و در محل مسابقه هيچ بليطى فروخته نمی‌شود. وزارت ورزش نيز به هشت خبرنگار زن، كه پيش از اين براى تهيه گزارش و خبر از بازى ايران و آمريكا تاييد شده بودند، اطلاع داد كه " كارت شناسائی» آنها براى حضور در ورزشگاه صادر نشده است.
اما امروز پيامک ديگرى در ميان مردم تهران رد و بدل شد. متن اين پيامك به شرح زير است:
"ما، زنان ايرانى، روز جمعه ٢٩ خرداد ساعت ٢٠:٣٠، حضورمان را، در پشت درهاى ورزشگاه واليبال آزادى، نشان خواهيم داد."
در صفحه كمپين "پيش به سوی ورزشگاه ها نيز پوسترى منتشر شده كه در آن نوشته شده:
"زنان ايرانى!
پيش به سوى ورزشگاه ها
وعده ما جمعه ٢٩ خرداد، ساعت ٢٠:٣٠ (نيم ساعت پيش از آغاز بازى)
روبروى استاديوم دوازده هزار نفرى آزادى"
ظاهرا شكل و مرحله‌ی جديدى از حركت‌هاى مدنی مردم ايران شروع شده است. حركت‌هايى كه زنان نقش مهمى در آن دارند
ایران پرس نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر