شنبه، خرداد ۱۶، ۱۳۹۴

نقوش تخت جمشید در آستانه تخریب قرار گرفت

ر 06-06-2015 

mediaپدیده مخرب "گلسنگ" یکی از خطراتی است که نقوش بنای جهانی تخت جمشید را با خطر زوال و محو شدن روبه‌رو کرده است.
پدیده مخرب "گلسنگ" یکی از خطراتی است که نقوش بنای جهانی تخت جمشید را با خطر زوال و محو شدن روبه‌رو کرده است. گلسنگ نوعی قارچ است که درون سنگ به وجود می آید و پس از رشد در برخی موارد باعث ترک خوردن کتیبه و نقوش برجسته می شود.
خبرگزاری حکومتی  مهر از شیراز به نقل از امین محمودزاده، استاد دانشگاه در حوزه مرمت، از وجود بیش از صد نوع گلسنگ در مجموعه جهانی تخت جمشید خبر داده و نوشته که رشد گلسنگ در طولانی مدت باعث می‌شود چیزی از نقوش این میراث جهانی بر جای نماند.
به نوشته این خبرگزاری، هرچند از سالهای گذشته اقداماتی برای جلوگیری از گسترش گلسنگ انجام شده اما هنوز اقدامات اساسی و قطعی برای مقابله با این پدیده صورت نگرفته و با توجه به ظرافت نقوش تخت جمشید، امکان از بین رفتن تمامی نقوش به دلیل رشد بیشتر گلسنگها وجود دارد.
این کارشناس آثار باستانی گفته که در گذشته از بین بردن گلسنگها در تخت جمشید به صورت فیزیکی اقدام می شد به گونه ای که گلسنگها را به صورت سطحی بیرون می آوردند ولی ریشه آن در کتیبه باقی می ماند.
محمودزاده اضافه کرده که از بین بردن گلسنگ ساده نیست و حتی ممکن است برای جلوگیری از ادامه این روند جابه جایی جاده اطراف تخت جمشید که موجب ایجاد گرد و خاک است، ضروری باشد.
وی تأکید کرد: اگر هرچه سریعتر برای از بین بردن این گلسنگها اقدام نشود به طور حتم در آینده نقوش برجسته از بین می روند.
ساخت یک مجتمع تجاری در کنار «سپهسالار قدیم»
همزمان خبرگزاری حکومتی  ایسنا امروز گزارش داد که ساخت یک مجتمع تجاری در بازار تهران باعث تعرض به بنای تاریخی "سپهسالار قدیم" که متعلق به دوران ناصرالدین شاه ( سده‌ ۱۳ هجری) است، شده است.
به نوشته این خبرگزاری مجتمع تجاری دیوار به دیوارِ «سپهسالار قدیم» ساخته شده و ۴۵ سانتی‌متر از جرز شبستان زمستانی را تا آخرین آجرش تراشیده اند که موجب ترک‌های زیادی روی دیوار این شبستان شده است.
این مجموعه در ابتدا به مسجد و مدرسه «میرزا محمدخان سپهسالار» شهرت داشت، که با ساخت مسجد و مدرسه میرزا «حسین‌خان مشیرالدوله»، به عنوان مسجد و مدرسه سپهسالار، سپهسالار قدیم نامیده شد. این بنا اکنون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر