پل رايان رئيس مجلس نمايندگان آمريكا، شامگاه پنجشنبه 25 ژانويه در كنفرانسی خبرى در ابوظبى پایتخت امارات متحده عربی اعلام كرد به علت برنامه موشكى و سياست خارجى تهران و رويكردهايش در منطقه، آمريكا در حال رايزنى با اتحاديه اروپا براى تشديد تحريم‌ها عليه ايران است.
به گزارش خبرگزارى رويترز رئيس مجلس نمايندگان آمريكا اظهار كرد كه ايران سعى دارد نفوذ خود در منطقه را به ضرر هم پيمانان اصلى آمريكا مانند سعودى و امارات گسترش دهد كه اين بايد با تشديد تحريم‌ها مهار شود.
ايالات متحده آمريكا به همراه ديگر كشورهاى جهان بر مبناى توافق هسته‌اى كه سال 2015 به امضا رسيد، شدت تحريم‌هاى بين‌المللى عليه ايران را كاهش دادند. اما اكنون واشينگتن براى مهار برنامه موشكى تهران در صدد وضع تحريم هاى بيشترى عليه ايران است.
رايان با اشاره به ضرب الاجل 120 روزه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا براى بازنگرى در توافق هسته‌اى با ايران، از كشورهاى اروپايي خواست تا با آمريكا هم صدا باشند. او در این باره گفت: «ببينيد آن‌ها چگونه با آزمايش‌هاى موشكى‌شان قوانين بين المللى را نقض مى‌كنند، چه نقشى در منطقه بازى و در سوريه و يمن چه كار مى‌كنند».
وى بر توانایی‌های كشورش در كاربرد اهرم فشار اقصادى بر ايران تاكيد كرد و گفت كه آمریکا مى تواند با همكارى هم‌پيمانان اروپاييش در زمينه اقتصادى، كارهاى زيادى را براى مهار ايران انجام دهد.
وى افزود كه كشورش هم اكنون در حال رايزنى براى قانع كردن اوروپاييان براى پيوستن به آمريكا است تا براى تشديد تحريم‌ها عليه ايران اقدام مؤثرى اتخاذ شود.
كشورهاى بريطانيا، فرانسه وآلمان با جدى گرفتن تهديدهاى دونالد ترامپ مبنى بر لغو يك طرفه توافق هسته‌ای با ايران و نيز ضرب الاجل وى براى بازنگرى در مفاد اين توافق، در تكاپو هستند تا ضمن تلاش براى گنجاندن بعضى مفاد جديد از جمله مقابله با برنامه آزمايش‌هاى موشكى ايران و رويكردهاى توسعه طلبانه این کشور در منطقه خاورميانه در چارچوب توافق هسته‌ای، تحريم‌هاى جديد عليه ايران وضع كنند.
اما ايران كه يكى از گسترده‌ترين برنامه هاى موشكى در خاورميانه را دارد بارها تاكيد كرده برنامه موشكى‌اش دفاعى است و به هيچ وجه قابل مذاكره نيست.