سه‌شنبه، خرداد ۱۹، ۱۳۹۴

تجارت مرگ ١٥ثانیه‌ای در کف خیابان‌های تهران همراه با گارانتی مردن ....



ننگ بررژیم ضدبشری آخوندی                                                                    

...............................

گزارشی از روزنامه حکومتی  شهروند:

 ٦٠٠‌هزار تومان برای یک مرگ ١٥ ثانیه‌ای! شوخی نبود حرف‌های دلال سیانور در ناصرخسرو. معامله بود، معامله‌ای دوطرفه که یک سرش پول بود و یک سرش مرگ.
خوردن سیانور مثل شلیک گلوله است، بازارش هم. پیدا کردن سیانور بین دلال‌های دارو در بازار ناصرخسرو، هرچند سخت ولی شدنی است. قرصی که سال‌هاست فروش آزادانه‌اش ممنوع است و حالا اما دستفروش‌های دارو ادعا می‌کنند با گرفتن بیعانه، سیانور وکیوم شده خارجی را بدون معطلی می‌فروشند، آن هم به شرط مرگ. چند متر بالاتر از میدان توپخانه، پشت پرتردد‌ترین ایستگاه مترو پایتخت، جایی که مردم شتاب‌زده پیاده‌رو‌ها را می‌دوند تا از عقربه زندگی عقب نیفتند، حکایت خرید و فروش مرگ حکایت دیگری است.

اما این همه بازار نیست و سیانور تنها بین دست‌های دستفروشان دارو در ناصرخسرو رد و بدل نمی‌شود، بلکه نسخه‌های دیگری از مرگ با این سم کشنده حالا در مراکز تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی هم خریدار دارد. پودر سیانید پتاسیم و یا همان سیانور فرقی نمی‌کند، با فاکتور به فروش می‌رسد آن هم بسته‌ای ٥٥ هزارتومان. فروش این گَردکشنده در این فروشگاه‌ها زنگ خطر جدی است.کپسول، قرص، پودر مهم نیست حالا انگار هرچه که بخواهی در دسترس است.
نوسان قیمت در معامله سیانور

دلالان بازار مکاره ناصرخسرو، دارو و مشتقات مختلفی می‌فروشند، از دور که به دلال‌های دارو در گوشه کنار خیابان نگاه می‌کنی تشخیص آدم‌های خوب از بد سخت است. پسری که با گرمی از خرید سیانور استقبال می‌کند و خیلی راحت قیمتش را می‌گوید، خوب است یا بد؟ دلالی که در آشفته‌بازار ناصر خسرو وانمود می‌کند سیانور را با گارانتی می‌فروشد و هرگز در ٣ دقیقه مکالمه نمی‌پرسد که دخترک سیانور را برای کشتن خودش می‌خواهد یا دیگری!«من ٦٠٠ تومنیش رو دارم اما اگه تو خیابان‌های فرعی دنبال دلالان دارو بگردی و بهت اعتماد کنند سیانور تا ٤٠٠ تومان هم گیرت میاد، اون هم با گارانتی مردن.»این‌ها را پسری می‌گوید که بین همه فروشنده‌های داروی غیرمجاز به نظرم راحت‌تر صحبت می‌کرد.

با این حال فروش سیانور تنها به ناصرخسرو ختم نمی‌شود. روزی که دانشجوی رشته دكترای روابط بين‌الملل دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران با مرگی مشکوک جان سپرد هیچ‌کس تصور نمی‌کرد او روز قبل یک بسته حاوی پودر سیانور خریداری کرده باشد. وقتی ساعت ٤٥: ١٣ ظهر روز ١٣ بهمن ماه به اتاق رئیس دانشگاه رفت تنها چند دقیقه بین مرگ و زندگی دست و پا زد. به اورژانس نرسیده بود که به کام مرگ فرو رفت. همان روز در جیب این دانشجو قوطی حاوی پودر سیانید پتاسیم پیدا شد و در بررسی ماموران فاکتور فروش این سم کشنده ضمیمه پرونده شد. فاکتوری که نشان می‌داد او پیش از مرگش پودر سیانور را در ازای پرداخت ٥٥‌هزار تومان از فروشگاه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در خیابان ولیعصر خریداری کرده بود.

ماجرای فروش سیانور هم مثل فروش غیرقانونی قرص برنج در بعضی از عطاری‌ها کم‌کم راهش را به فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی باز کرده است. اتفاقی که فعلا به دلیل گسترده نبودن، بی‌خطر به نظر می‌رسد اما عدم نظارت و کنترل بر امور تجاری امنیت جامعه را، به خطر خواهد انداخت.

ناصری مدیر اجرایی اتحادیه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی تهران درباره فروش سیانور در این فروشگاه‌ها می‌گوید: «تهیه و توزیع کالا تحت نظرمستقیم اتحادیه نیست و اعضای هیأت‌مدیره در امور تجاری فروشگاه‌ها دخالت ندارند. در بخشنامه‌های متوالی به فروشگاه‌ها تأکید شده است که مواد آزمایشگاهی و شیمیایی به فروش نرسانند و طبق قانون در این حوزه فعالیت نکنند.
 .............
ناصری در رابطه با مدرک فاکتور فروش سیانید پتاسیم یک فروشگاه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در پرونده مرگ پسر دانشجوی دانشگاه تهران گفت: «فاکتورهای فروشگاه‌ها تحت پوشش اتحادیه نیست. با این حال تا کنون موارد مشابه از چنین تخلفی به اتحادیه گزارش نشده است، اما درصورت شکایت قطعا به این تخلفات رسیدگی خواهد شد.»

خرید و فروش مواد سمی جرم نیست!

بهمن کشاورز حقوقدان معتقد است مواد سمی که وسیله ارتکاب جرم واقع می‌شوند صرفا به این علت از گردش خرید و فروش خارج نمی‌شوند که کارد آشپزخانه هم ممکن است وسیله قتل قرار گیرد.

...................

پرونده‌های قتل با سیانور
کپسول سیانید پتاسیم یا همان سیانور که به‌عنوان یک قرص کشنده شناخته می‌شود به شکل‌ قرص، کپسول، پودر یا آمپول حاوی محلول کشنده‌ سیانید پتاسیم وجود دارد. خوردن ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم سیانید پتاسیم منجر به مرگ می‌شود. درحالی‌که آمار جداگانه‌ای از مرگ‌ومیر از طریق مسمومیت با سیانور در سازمان پزشکی قانونی وجود ندارد اما تا کنون چندین پرونده خودکشی و یا قتل با استفاده از سیانور در دادسرای جنایی تهران سهمی از استفاده‌کنندگان این سم کشنده را به خود اختصاص داده‌اند.


.......................
امنیت اجتماعی در چنگال خلأ قانونی

از زمزمه‌های آرام دلالان ناصرخسرو در کوچه‌های فرعی تا معتبرترین فروشگاه‌ها در اصلی‌ترین خیابان‌های شهر فرقی نیست وقتی خلأ عدم نظارت فروش غیرقانونی سم کشنده سیانور بر کرانه امن جامعه یکه‌تاز است. سیانور، قرص برنج، اسید و اسلحه فرقی نمی‌کند وقتی دلالان و فروشندگان بساط‌شان را در این خلاء، بر سر مردم شهر پهن می‌کنند و آرام آرام مرگ از هرگوشه که بخواهی، «در می‌زند».

 9.6.2015

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر