جمعه، دی ۰۱، ۱۳۹۶

#ایران# تعداد مبتلایان وبا در یمن به یک میلیون نفر رسید

media



کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، روز پنج‌شنبه ۲۱ دسامبر/ ۳۰ آذر ماه اعلام کرد که تعداد مبتلایان به وبا در یمن از مرز یک میلیون نفر گذشته است. یمن از دو سال پیش تاکنون در جنگ به سر می‌برد و از ماه نوامبر گذشته نیز همه راه‌های ارتباطی آن با خارج مسدود شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه این کمیته در توئیتی اعلام کرد: «بحران وبا در یمن به مرز یک میلیون نفر رسیده، امری که مشکلات این کشور در حال جنگ را تشدید می‌کند».
روز سه‌شنبه ١٩ دسامبر نیز یک سازمان غیردولتی که در یمن فعال است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه از گسترش وبا در یمن ابراز نگرانی کرده بود.
سازمان بهداشت جهانی در فاصله ۲۷ آوریل تا ۸ نوامبر سال جاری میلادی حدود ۹۱۳ هزار و ۷۴۱ مورد ابتلا به وبا را در یمن ثبت کرده بود.
این سازمان همچنین روز دهم نوامبر گذشته در یک نشست خبری در ژنو اعلام کرد که مبارزه با گسترش این بیماری، به دلیل مسدودشدن راه‌های ارتباطی این کشور ممکن است عملی نشود و این بیماری بار دیگر شیوع یابد.
یکی از سخنگویان سازمان بهداشت جهانی گفته است: «ما در درمان این اپیدمی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما اگر نتوانیم به طور کامل به همه مناطق دچار این بیماری دسترسی داشته باشیم، احتمال بازگشت جدی آن وجود دارد».
بحران در یمن از سال ٢٠۱۱ و همزمان با بهار عربی آغاز شد و طی آن اعتراضاتی علیه علی‌عبدالله صالح، رئیس جمهوری کشته شده یمن صورت گرفت. وی در سال ٢٠١٢ از ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد و پس از او عبد ربه منصور هادی، دولت را در دست گرفت. 

با شدت گرفتن خشونت‌ها از سوی شورشیان حوثی و عقب راندن نیروهای وابسته به عبد ربه منصور هادی و همچنین در دست گرفتن پایتخت این کشور توسط حوثی‌ها، درگیری میان گروه‌های مختلف افزایش یافته است.

عربستان سعودی از سال ٢٠۱۵ یک ائتلاف نظامی با کشورهای عربی تشکیل داده و تاکنون حملات هوائی بسیاری را علیه شورشیان حوثی یمن انجام داده است.
پس از حمله موشکی حوثی‌ها به بیمارستانی در ریاض که چهارم نوامبر گذشته صورت گرفت، عربستان همه راه‌های ارتباطی یمن با خارج را مسدود کرد.

به دلیل فشارهای بین‌المللی، ریاض در روزهای گذشته اجازه گشوده شدن بندر "حدیده" در دریای سرخ را به یمن داده است.

ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان روز چهارشنبه با اعلام بازماندن این بندر به مدت "۳۰ روز"، تأکید کرد که فقط کمک‌های انسانی و قایق‌های تجاری حامل غذا و سوخت اجازه عبور از آن را دارند. 

عربستان روز چهار‌شنبه ۲٩ آذر/ ٢٠ دسامبر حملات هوائی علیه مناطق تحت کنترل حوثی‌ها صورت داد. این حملات در پاسخ به شلیک موشک بالستیک حوثی‌ها به سوی ریاض انجام گرفت. به گفته مقامات عربستان، موشک پیش از رسیدن به هدف، توسط دفاع ضدهوایی این کشور منهدم شده است. عربستاناین موشک را به ایران و حوثی‌ها نسبت داد. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز روز چهارشنبه ٢٠ دسامبر در یک گفت‌وگوی تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان، با ابراز "همبستگی" خود با این کشور، از "حمایت" سپاه پاسداران ایران از حمله موشکی به ریاض سخن گفت.
همچنین دو طرف بر اهمیت اقدام از طریق سازمان ملل برای پاسخگوکردن ایران به دلیل "نقض مداوم" قوانین بین‌المللی تأکید کردند.

سازمان ملل اعلام کرده که بحران در یمن تاکنون باعث کشته‌شدن ۸ هزار و ۷۵۰ نفر شده که اغلب آنها غیرنظامیان بوده‌اند. 

از سوی دیگر ائتلاف کشورهای عرب می‌گوید که از مارس ۲۰۱۵ تاکنون، حدود ۱۱ هزار سوری در نتیجه حملات این ائتلاف کشته شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر