یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۵ ۲۰۱۶
چند
روزی از معرفی و آغاز به کار سرویس جدید گوگل با نام spaces گذشته و برای
ما ایرانیها که از تلگرام استفاده میکنیم راه اندازی چنین سرویسی آن هم
از سوی گوگل معنایی جز مرگ تدریجی شبکههای اجتماعی ندارد و به نظر میرسد
که از سوی شرکتهای بزرگی مثل گوگل نیز با راه اندازی spaces به صورت کاملا
محسوس جایگزینی سرویسهای این چنینی با شبکههای اجتماعی تایید شده باشد.
گوگل
پلاس زمانی از سوی گوگل به عنوان یک شبکهی اجتماعی رقیب در مقابل فیس
بوک معرفی شد که سرویسهای پیام رسان امروزی مانند تلگرام وجود نداشته و یا
اگرهم بودند به اندازهی امروز محبوب نبودند که بیشترین زمان استفاده از
اینترنت را حداقل در بین ایرانی ها به خود اختصاص دهند.
در
واقع گوگل پلاس برای رقابت با فیس بوک به بازار آمد تا سهمی از اشتراکات
کاربران در شبکههای اجتماعی که به جرات میتوان گفت کاملا در دست فیس بوک
بود را داشته باشد هر چند با تمام سرو صدایی که پس از معرفی داشت نتوانست
آنطور که باید و شاید در مقابل فیس بوک رقابت کند آن هم در شرایطی که گوگل
برخی از سرویسهای محبوب خود از جمله گوگل ریدر را فدای گوگل پلاس کرده بود
تا با یکپارچه سازی سرویسهای خود در یک شبکهی اجتماعی به نام گوگل پلاس
کاربران خود را به شکل تجمیع شده ای در اختیار بگیرد اما در نهایت با این
ریسک بزرگ شکست بزرگی نیز از این حیث خورد.
با
پدیدار شدن سرویسهای پیام رسانی همچون تلگرام، سبکی نو در اشتراک گذاری
مطالب و نوت زدن ها از سوی کاربران شروع شد که نتیجهی آن افول شبکههای
اجتماعی بزرگی همچون فیس بوک بود که گوگل هم با ایجاد گوگل پلاس نتوانسته
بود از پس فیس بوک که حرف اول را در دنیای مجازی کاربران می زد برآید در
حالیکه به نظر می رسید فیس بوک همچنان یکه تازی خود را در اشتراک گذاری
مطالب و با محبوبیتی که داشت، ادامه خواهد داد اما هیچگاه تصور نمی شد که
سرویس هایی همچون تلگرام بتوانند امپراطوری فیس بوک را به تدریج نابود کنند
و امروزه شاهد مرگ تدریجی آن نیز باشیم.
نمونهی
این نوع تغییر در رفتار کاربران که حیاط کمپانی های بزرگ وابسته به
استفاده و وفادار بودن هوادارن خود است را میتوان در بلایی که بر سر نوکیا
آمد مثال زد. زمانی که گوشیهای هوشمند به بازار آمد و در حالیکه نوکیا
مغرور به وفاداری دوستداران سری گوشیهای خود بود از سوی شرکتهای بزرگی
همچون سامسونگ از غفلت آمیخته با تعصب به سیاست کاری این شرکت، شکستی بزرگ
را آن هم در شرایطی که برای سالها امپراطوری خود را در دنیای گوشیهای
همراه داشت، متحمل شد و حتی برای همیشه نابود شد.
این تجربه
در دنیای رقابتی به این نکتهی قابل تامل اشاره می کند که برای رقابت با یک
سرویس و یا یک کمپانی لزوما نباید همان سرویس را با رنگ و لعابی تازه به
خورد کاربران داد بلکه می توان با یک تغییر نگرش کلی در یک سرویس و یا یک
گجت تولیدی، فضایی تازه را برای کاربران که می توانند مشتریان آیندهی ما
نیز باشند گشود.در واقع در شرایطی که احساس می کنیم توان رقابت نداریم باید
نوآور باشیم تا با همین نوآوری در شرایط رقابتی قرار نگیریم بلکه مشتریان و
کاربران رقیب را با یک ایدهی نو به سمت خودمان بکشیم که نتیجهی آن بردی
بزرگ در برابر بزرگان که زمانی رقیب بوده اند می شود.
منبع:
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر