بمباران هوایی زندان شهر المیادین سوریه توسط ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا، دستکم 57 زندانی که اکثر آن‌ها غیرنظامی هستند را کشت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بمباران که بامداد دوشنبه 26 ژوئن روی داد، شهر المیادین را هدف قرار گرفت که در تصرف داعش قرار دارد. در همین حال ائتلاف بین‌الملل اعلام کرد که تحقیقات خود را درباره حادثه آغاز خواهد کرد.
بنا بر این گزارش، رامی عبدالرحمن مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه در این باره گفت: «هواپیماهای ائتلاف بین‌الملل بامداد دوشنبه، یک زندان وابسته به دستگاه امنیتی داعش را در شهر المیادین واقع در حومه شرقی استان دیرالزور را بمباران کردند. این حمله به کشته شدن دستکم 42 زندانی غیرنظامی و 15 تن از اعضای گروه داعش انجامید».
در این زندان، حدود 100 تن زندانی شده بودند. ساختمان به دو بخش تقسیم می‌شد، یک بخش به زندانیان غیر نظامی اختصاص داشت و بخشی دیگر به زندانیان عضو گروه‌های تندرو از جمله داعش اختصاص یافته بود که به دلایل مختلف بازداشت شده بودند.
بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه، داعش جنازه‌های کشته شدگان را در یکی از خیابان‌های شهر به نمایش گذاشت.

بیانیه ائتلاف

در همین حال ائتلاف بین‌الملل سه‌شنبه در بیانیه‌ای تایید کرد که بامداد دوشنبه، برخی مواضع داعش را در شهر المیادین بمباران کرده بود و درباره گزارش‌های حاکی از کشته شدن غیرنظامیان در این حملات، تحقیق خواهد کرد.
کلنل جو سکروکا مدیر روابط عمومی ائتلاف بین‌الملل در ایمیلی که برای خبرگزاری رویترز ارسال کرده، بیان کرد: «ائتلاف بین‌الملل تعدادی از مواضع فرماندهی شناخته شده داعش را در شهر المیادین سوریه روزهای 25 و 25 ژوئن بمباران کرد».
او افزود: «از میان بردن این مواضع، از توان داعش در برنامه‌ریزی برای حملات تروریستی علیه ائتلاف بین‌الملل و نیروهای همپیمانش می‌کاهد. برای این حمله با دقت فراوان برای کاستن از خطر تلفات جانی و آسیب دیدن غیرنظامیان، برنامه ریزی شده بود».

شهر المیادین

شهر المیادین در ماه‌های گذشته شاهد شدت گرفتن حملات هوایی ائتلاف بین‌الملل بود. این شهر پیش از این محلی برای مهاجدت شمار زیادی از غیرنظامیان به ویژه خانواده‌های اعضای داعش بود. آن‌ها از مناطق مختلف تحت تصرف داعش از جمله استان الرقه در شمال شرق سوریه و شهر موصل عراق، به این شهر مهاجرت کردند».
یک هفته پیش ائتلاف بین‌الملل اعلام کرد که ترکی البنعلی، مفتی گروه داعش، در حمله هوایی روز 31 ماه می به شهر المیادین کشته شده است.
داعش مناطق وسیعی از استان دیرالزور را تحت تصرف دارد. این استان همجوار مرزهای عراق است. تنها بخش کوچکی از شهر دیروز مرکز استان، فرودگاه نظامی آن و تعدادی از روستاهای نزدیک مرزهای استان الرقه، در کنترل نیروهای دولتی سوریه قرار دارد.