پنجشنبه، تیر ۰۱، ۱۳۹۶

#ایران# ادامه اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه؛‌ «ماموران مانع ورود ۳۰ کارگر به شرکت شدند»





 22.6.2017

با ادامه اعتصاب صدها کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی‌شان،‌ ماموران حراست این واحد روز پنجشنبه اول تیر از ورود ۳۰ تن از کارگران به این شرکت جلوگیری کردند.
به گزارش خبرگزاری حکومتی  ایلنا، کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه گفتند: کارفرما با این استدلال که این ۳۰ کارگر «اعتراض‌ها را هدایت می‌کنند» از ورودشان به شرکت ممانعت کرده‌ است.
بر اساس این گزارش، این ۳۰ کارگر بین ۱۸ تا ۲۲ سال سابقه کار دارند.
در سالیان گذشته، گزارش‌هایی در مورد جلوگیری از ورود شماری از کارگران معترض به شرایط کار در برخی از کارخانه‌های مختلف در ایران منتشر شده است. مقام‌های دولتی به طور معمول در مورد این نوع برخورد با کارگران معترض سکوت کرده‌اند.
همزمان، ‌اعتصاب صدها کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه روز پنجشنبه نیز ادامه یافت. پیش از این،‌ گزارش‌های خبرگزاری ایلنا و اتحادیه آزاد کارگران ایران حاکی از آن بود که حدود ۱۵۰۰ کارگر روزمزدی و رسمی در این اعتصاب که از هفته گذشته آغاز شد شرکت دارند.
کارگران به پرداخت نشدن چهار ماه دستمزد،‌ پاداش و بهره‌برداری سال‌های ۹۴ و ۹۵ و همچنین پرداخت نشدن حق بیمه از جانب کارفرما به سازمان تامین اجتماعی معترضند.
به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه از سوی کارفرمای بخش خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه، دفترچه‌های درمانی کارگران تمدید نشده است.
در همین حال،‌ به نوشته ایلنا،‌ کارگران گفته‌اند از مزایای بدی آب هوا و مصوبه‌ای که اخیرا ستاد بحران استانداری خوزستان ابلاغ کرده است نیز بی‌بهره‌اند.
در مقابل،‌ کارفرمای بخش خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه ضمن قبول پرداخت یک ساعت اضافه کاری به‌جای کاهش ساعت کاری کارگران در هوای ۵۰ درجه، گفت که یک ماه دستمزد مربوط به فروردین ماه کارگران را پرداخت می‌کند. با این همه،‌ کارگران گفتند که تا دریافت تمامی مطالبات خود به اعتصاب ادامه می‌دهند
ایلنا به نقل از یکی از کارگران معترض نوشت که کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه تقریبا از ابتدای سال جاری هر چند روز یک بار، در اعتراض به معوقات مزدی و بیمه‌ای خود در این واحد تولیدی دست از کار می‌کشند و تولید را متوقف می‌کنند.
بر اساس گزارش‌ها،‌ در این اعتراض صنفی، کارگران بازنشسته شرکت نیشکر هفت‌تپه نیز شرکت داشتند. آنها خواستار پرداخت سهم چهار درصدی بازنشستگی خود در مشاغل سخت و زیان‌آور به تامین اجتماعی هستند و در عین حال، پاداش بهره‌برداری سال‌های ۹۴ و ۹۵ را از کارفرما طلبکارند.
به نوشته ایلنا، سیامک افشار، قائم مقام مدیر عامل شرکت کشت‌وصنعت نیشکر هفت‌تپه، روز پنجشنبه از پرداخت هزینه بازنشستگی ۳۴۱ تن از کارگران بازنشسته این واحد خبر داد.
وی به وضعیت پاداش بهره‌برداری سال‌های ۹۴ و ۹۵ بازنشستگان شرکت نیشکر هفت‌تپه اشاره نکرد.
شرکت نیشکر هفت‌تپه ، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در ایران است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و در اسفند سال ۹۴ از سوی دولت به بخش خصوصی واگذار شد.
به نوشته سایت اتحاد، متعلق به اتحادیه آزاد کارگران ایران، شرکت نیشکر هفت‌تپه قبل از واگذاری به بخش خصوصی، ۱۸۰ میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی بدهکار بود اما این بدهی در طول ۱۵ ماه گذشته به دلیل پرداخت نشدن کامل بیمه کارگران شاغل و بازنشسته به بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان رسیده است.
بر اساس این گزارش،‌ کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خواستار بازگرداندن مالکیت این واحد به بخش دولتی هستند. مشابه این درخواست در شماری از کارخانه‌های خصوصی‌سازی شده در ایران از سوی کارگران مطرح شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر