یکشنبه، دی ۰۶، ۱۳۹۴

#ایران#iran# گزارشی از بازار تسلیحات جهانی در سال ۲۰۱۴



نیکلاس ناندوز - برگردان پروین اشرفی:
 


مطالعات جدید بخش خدمات تحقیقاتی کنگره آمریکا حاکی از این است که با آنکه بازار جهانی تسلیحات در سال ۲۰۱۴ در همان سطح قبلی ثابت مانده و رقابت در میان تولید کنندگان آن افزایش یافته بود، فروش خارجی تسلیحات ایالات متحده در این سال به ۱۰ میلیارد دلار رسید، یعنی ٣۵ درصد افزایش یافت.
تسلیحات آمریکا از ۲۶.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱٣ به ٣۶.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ بالغ گردید. این افزایش توسط معاملات چندین میلیارد دلاری با قطر، عربستان سعودی و کره جنوبی تقویت شده است. این معاملات و همچنین معاملات دیگر، موقعیت ایالات متحده را بعنوان بزرگترین تهیه کننده تسلیحات در دنیا در سال گذشته، که ۵۰ درصد بازار تسلیحات را کنترل مینماید، تأمین می کند.
روسیه پس از ایالات متحده، با فروش ۱۰.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ در مقایسه با ۱۰.٣ میلیارد دلار فروش در سال ۲۰۱٣، همچنان از جمله بالاترین تهیه کننده کنندگان تسلیحات میباشد. سوئد با فروش تقریبا ۵.۵ میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار دارد و پس از آن، فرانسه با ۴.۴ میلیارد دلار و چین با فروش ۲.۲ میلیارد دلار در ردیف چهارم و پنجم می باشند.
کره جنوبی، به مثابه یکی از متحدین کلیدی آمریکا، به همراه قرارددادهای ۷.٨ میلیارد دلاری، بالاترین خریدار تسلیحات در دنیا در سال ۲۰۱۴ بود. در سال های گذشته، کره جنوبی با اختلاف بر روی برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی و تحریکات دیگر، با تنش های مداومی با این همسایه خود روبرو شده است. کل خریدهای کره جنوبی به ارزش بیش از ۷ میلیارد دلار، از ایالات متحده آمریکا بوده و شامل هلیکوپترهای حمل و نقل و حمایت های مربوطه و همچنین دستگاه های دیده بانی پیشرفته بدون سرنشین می باشد.
پس از کره جنوبی، عراق با ۷.٣ میلیارد دلار خرید تسلیحات، در صدد برآمد که در آستانه خروج سربازان آمریکا از آنجا، ارتش خود را بازسازی کند.
برزیل کشور پیشرفته دیگری است که با قراردادهای خرید تسلیحات به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار، در درجه اول برای هواپیماهای سوئدی اش، در حال تقویت نیروی نظامی خود برآمد.
این گزارش به کنگره، حاکی از آن است که کل فروش جهانی تسلیحات از ۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱٣، به تقریبا ۷۱.٨ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ رسید. گزارش نتیجه گیری میکند که علیرغم این افزایش "بازار جهانی تسلیحات، بخاطر وضعیت ضعیف اقتصاد جهانی، در کل رشد چندانی نکرده است".
این دومین سال پی در پی بود که فروش جهانی ثابت باقی ماند. این امر نشان دهنده این است که سطح بازار بعد از چندین سال نوسان، شروع به ثابت ماندن در یک نقطه کرده است.
بر اساس این گزارش، عدم گسترش بازار منجر به رقابت های بیشتری مابین تهیه کنندگان گردیده است. برخی از تولید کنندگان تسلیحات به منظور تأمین فروش خود، دست به اقدامات چندی زده اند. از جمله تأمین مالی قابل انعطاف، تضمین های ضد- تجارت و قراردادهای مشارکت در تولید و همکاری.
نویسنده این گزارش، کاترین تئوهاری نوشت: "تعدادی از کشورهای صادرکننده تسلیحات، نه فقط بر روی مشتریانی که بخاطر روابط حمایتی نظامی بسیار با ثبات بوده و به همین دلیل دارای امتیازات رقابتی تاریخی می باشند، بلکه بر مشتری های بالقوه جدید در کشورها و مناطقی که آنها سنتا تأمین کننده تسلیحات آنها نبوده اند نیز متمرکز گردیده اند."
این گزارش نتیجه گیری می کند که در سالی که در پیش است، ایالات متحده، علیرغم همه رقابت ها و با در نظر گرفتن موقعیت آن، احتمالا فروشنده غالب تسلیحات به کشورهای درحال پیشرفت خواهد بود.
گزارش سالانه خدمات تحقیقاتی کنگره که بخشی از کتابخانه کنگره است و این هفته به کنگره ارائه گردید، به تحلیل روندهای فروش تسلیحاتی سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۴ پرداخته است.
اکثر فروش تسلیحات که همانند سال پیش تر توسط کشورهای با ثبات به کشورهای در حال توسعه صورت گرفته بود، به مجموعا ۶۱.٨ میلیارد دلار خرید در سال ۲۰۱۴ منجر گردید.
این گزارش که در زمره اطلاعات غیرمحرمانه به همراه بیشترین جزئیات در مورد فروش تسلیحات بین المللی طبقه بندی شده است، در اختیار عموم قرار گرفت. این گزارش همچنین به منظور مقایسه ارقام با دلار سال ۲۰۱۴ ، تغییراتی در ارقام تورم سال های پیش تر داده است.

منیع: نیویورک تایمز – ۲۵ دسامبر ۲۰۱۵

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر