پنجشنبه، مهر ۰۱، ۱۳۹۵

#ایران#Iran# ادامه محرومیت از تحصیل گسترده شهروندان بهایی در کنکور ۱۳۹۵


 


22.9.2016


به گزارش خبرگزاری بهایی نیوز محرومیت از تحصیل شهروندان بهایی همچون سالهای گذشته در کنکور ۱۳۹۵ نیز روی داد و تعداد بسیاری از شهروندان بهایی که در کنکور سراسری شرکت کرده بودند با اعلام نقص در پرونده از ادامه تحصیل در مقطع آموزش عالی محروم شدند.

بنابر گزارش مجموعه خبری بهایی نیوز ۱۱ شهروند بهایی دیگر به نام های پارسا عنایی از شهرستان میاندوآب با رتبه۲۹۱۸ ، منا هوشمند با رتبه ۱۳۸۳۲ در ریاضی و رتبه ۷۰۴ در رشته هنر، درسا کمالی از شیراز با رتبه ۳۰۰۰ در کنکور ریاضی و رتبه ۴۰۰ در کنکور زبان های خارجه ، روژینا پورشاهرضایی از شهر کرج ، لواء زینلی اسمعیل آباد با رتبه ۱۴ هزار از شهر کرمان ، فروزان بهرام پور در رشته ریاضی و فیزیک، شادی بهرامی از شهر قزوین ،فؤاد سلمانيان از بروجرد لرستان ، نعمه فروزان از شهر شیراز در کنکور هنر ، طنین آزادی از شهر آبادان ، آیدا فلاح از شیراز و هما بابائیان از شهر میاندوآب به دلیل ذکر " نقص در پرونده" از ادامه تحصیل به دلیل باورمند بودن به دیانت بهایی محروم شدند.
به گفته پارسا عنایی شهروند بهایی محروم از تحصیل " پس از مراجعه به سازمان سنجش کشور هیچگونه جوابی قانع کننده نگرفتم ، کارمندی خونسرد در پشت میز نشسته و لیست اسامی دوستان بهایی در دست، نام و اطلاعات من رو مورد مطابقت قرار داد و گفت شما حق شرکت در دانشگاه رو ندارید وقتی دلیل را جویا شدم پاسخ داد که شما بهایی هستید و این دستور از مقامات بالا داده شده و ما ماموریم و معذور نامه ای در دست داشتم که آنرا هم ثبت نکرد و گفت این اجازه را نداریم و هیچگونه امضا و مهر به ما نداد که به قول معروف مدرک قرار بگیرد"
همچنین به گفته درسا کمالی دیگر شهروند بهایی محروم از تحصیل " در کنکور ریاضی رتبه ۳۰۰۰ و در کنکور زبان رتبه ۴۰۰ را کسب کرده ام . ولی فقط مدت کوتاهی رتبه ی من در سایت قابل مشاهده بود ، و با اینکه برای تمام دانشگاه های روزانه مجاز به انتخاب رشته بودم بعد از چند دقیقه تمام نوشته های مجاز ، غیر مجاز شد و من حتی مجاز به انتخاب رشته هم نشده ام ، یعنی در همان مرحله ی اول نقص پرونده شدم ."

همچنین روز گذشته در تاریخ ۳۱ شهربورماه ۱۳۹۵ در این وبسایت، ۲۲ تن از دیگر شهروندان بهایی از جمله میثاق لقائی از شهر قروه کردستان در رشته زبان با رتبه ۱۸۰۵، مازیار استانی، وحید صادقی ، ایلیا جاوید نیا از تهران، زهره فضلی از شهر کرج، درنا روحی پور با داشتن رتبه ۴۹۴۸ و مجاز به انتخاب رشته روزانه، فرناز نطقی از همدان با رتبه ۳۰۰۰ و مجاز به انتخاب رشته روزانه، مونس قلیلی نجف آبادی از شهر شاهین شهر ، بشیر قوامی، سمیر شمس و حنان روحانی از شهر اصفهان ، شکیبا اسدی از خرم آباد تنکابن و سراج آزادی از آبادان و ... نام آنها به دلیل باورمند بودن به دیانت بهایی از دانشگاه محروم شدند ، ذکر شده است.
به گفته بعضی از منابع آگاه در ایران تاکنون بیش از صد شهروند بهایی در کنکور امسال از دانشگاه محروم شده اند.
لازم به یادآوری است که در سالهای گذشته تعدادی از شهروندان بهایی که اجازه حضور در دانشگاه ها را نیز پیدا کرده بودند پس از شناسایی آنها از دانشگاه اخراج شده اند.
اولین اعلامیه حقوق بشر جهانی در۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ حق تحصیل را برای همه انسانها فارغ از نژاد، رنگ، عقیده، مذهب و جنسیت برابر می‌داند.
در سال‌های گذشته، اعلام "نقص در پرونده" داوطلبان بهایی ورود به دانشگاه‌ها در ایران معادل محرومیت از تحصیل آن‌ها بوده به نظر می‌رسد که این روند، در سال جاری نیز ادامه پیدا کند.
محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.
بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.
محرومیت شهروندان بهایی پس از انقلاب اسلامی و اعلام انقلاب فرهنگی در ایران به صورت سیستماتیک اجرا شده است.

 ayda fallah


 furoozan bahrampour

 lava zeynali

 naghmeh foruzan

parsa enayati

tanin azadi
mona hooshmand
homa babaeyan

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر