جمعه، مهر ۰۲، ۱۳۹۵

#ایران#Iran# ایران ..۱۴ شهروند بهایی دیگر از تحصیل محروم شدند



23.9.2016

 
بنابر گزارش مجموعه خبری بهایی نیوز شهروندان بهایی نه تنها از دانشگاه های سراسری در کنکور ۱۳۹۵ محروم شدند بلکه طی اعلام نتایج کنکور دانشگاه آزاد ،بسیاری از شهروندان بهایی از دانشگاه آزاد و تمامی موسسات غیرانتفاعی نیز محروم شده اند.
بنابر این گزارش تینا گوران محیط با رتبه ۱۹۱۳ در رشته ریاضی از شهر کرمانشاه ، هدیه شاعری در رشته تجربی از تهران ، کمند سنایی محروم از دانشگاه آزاد و سراسری از شهر رشت، غزل توکلی ،درسا رضوانی از شهر کرج، آورین آزادی از شهر آبادان، درسا رحیمی محروم از دانشگاه دانش پژوهان در رشته معماری از اصفهان، پویا فراهانی، سحر پاینده با رتبه ۱۴ هزار از شهر رفسنجان، مائده حسینی در رشته ریاضی فیزیک با رتبه ۹۴۰۰ از شهر اصفهان ، مهوش بختیاری از شهر بیرجند ، ، الحان حسینی ، ایلیا جاویدنیا با رتبه ۶۷۰۰ از شهر تهران و نوید مقدم برای بار سوم محروم از تحصیل از شهر ارومیه همگی با نقض پرونده از سوی سازمان سنجش روبرو شده اند.
به گفته نوید مقدم شهروند بهایی محروم از تحصیل " چهار سال پيش كه براي بار اول كنكور دادم از رشته مهندسي عمران قبول شدم كه بعد از دو جلسه حضور در كلاس وقتي از حراست دانشگاه فهميدن كه بهايي هستم فوراً از دانشگاه اخراج كردند . بعد از گذشت يك سال دوباره برای كنكور ثبت نام كردم كه به مهندسي برق دانشگاه پيام نور قبول شدم اين دانشگاه هم بعد از گذراندن پنج ترم وقتي براي ترم جديد ميخواستم از سايت دانشگاه انتخاب واحد كنم ديدم كه سايتم بسته شده و محروم از تحصيل نوشته بعد از مراجعه هاي فراوان به حراست نتيجه اي نگرفتم حتي به وزارت علوم هم مراجعه كردم ولي بي نتيجه بود و فقط مي گفتند كه از دست ما كاري بر نمي آید دستور از مقامات بالاست بالاخره سال قبل دوباره برای كنكور ثبت نام كردم ولي با نقص پرونده مواجه شدم. "
موج محرومیت از تحصیل بهائیان پس از اعلام نتایج کنکور و بازگشایی دانشگاه ها در ایران همچون سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است.به گفته بعضی از منابع آگاه در ایران تاکنون بیش از صد شهروند بهایی در کنکور امسال از دانشگاه محروم شده اند.
بنابر گزارش که پیشتر مجموعه خبری بهایی نیوز منتشر کرده بود ، دیگر شهروند بهایی که از دانشگاه محروم شده اند عبارت اند از پارسا عنایی از شهرستان میاندوآب با رتبه۲۹۱۸ ، منا هوشمند با رتبه ۱۳۸۳۲ در ریاضی و رتبه ۷۰۴ در رشته هنر، درسا کمالی از شیراز با رتبه ۳۰۰۰ در کنکور ریاضی و رتبه ۴۰۰ در کنکور زبان های خارجه ، روژینا پورشاهرضایی از شهر کرج ، لواء زینلی اسمعیل آباد با رتبه ۱۴ هزار از شهر کرمان ، فروزان بهرام پور در رشته ریاضی و فیزیک، شادی بهرامی از شهر قزوین ،فؤاد سلمانيان از بروجرد لرستان ،مبین طالعی از شیراز ، عفیف دانشگر از اصفهان ، وصال ندافیان ، وداد لقایی از کرج و عفیف رحمانی مهدی آبادی، نعمه فروزان از شهر شیراز در کنکور هنر ، طنین آزادی از شهر آبادان ، آیدا فلاح از شیراز و هما بابائیان از شهر میاندوآب به دلیل ذکر " نقص در پرونده" از ادامه تحصیل به دلیل باورمند بودن به دیانت بهایی محروم شدند.
لازم به یادآوری است که در سالهای گذشته تعدادی از شهروندان بهایی که اجازه حضور در دانشگاه ها را نیز پیدا کرده بودند پس از شناسایی آنها از دانشگاه اخراج شده اند.
اولین اعلامیه حقوق بشر جهانی در۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ حق تحصیل را برای همه انسانها فارغ از نژاد، رنگ، عقیده، مذهب و جنسیت برابر می‌داند.
در سال‌های گذشته، اعلام "نقص در پرونده" داوطلبان بهایی ورود به دانشگاه‌ها در ایران معادل محرومیت از تحصیل آن‌ها بوده به نظر می‌رسد که این روند، در سال جاری نیز ادامه پیدا کند.
محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.
بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.
محرومیت شهروندان بهایی پس از انقلاب اسلامی و اعلام انقلاب فرهنگی در ایران به صورت سیستماتیک اجرا شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر