جمعه، مهر ۰۹، ۱۳۹۵

#ایران#Iran# ایران/ ۴ شهروند بهایی دیگر از تحصیل محروم شدند







 09 مهر 1395 

به گزارش خبرگزاری بهایی نیوز۴ شهروند بهایی دیگر به نام های پویان روحانی با رتبه ۴۰۴ کشوری، دانا لرمهدی آبادی ، شادی بهرامی و شمیس نورانی از ادامه تحصیل در دانشگاه سراسری و آزاد محروم شدند. 

بنابر گزارش مجموعه خبری بهایی نیوز شهروندان بهایی نه تنها از دانشگاه های سراسری در کنکور ۱۳۹۵ محروم شدند بلکه طی اعلام نتایج کنکور دانشگاه آزاد ،بسیاری از شهروندان بهایی از دانشگاه آزاد و تمامی موسسات غیرانتفاعی نیز محروم شده اند.
به گفته شمیس نورانی یکی از شهروندان بهایی محروم از تحصیل "در سال ۸۷ برای اولین بار در کنکور سراسری ریاضی شرکت کردم و در مرحله اعلام نتایج اولیه یعنی دریافت رتبه با نقص پرونده مواجه شدم، بعد از آن در سالهای ۹۴ و ۹۵ در کنکور زبانها شرکت کردم و بعد از دریافت رتبه و مجاز شدن به انتخاب رشته در مرحله دوم اعلام نتایج با نقص پرونده مواجه شدم. "
این شهروند بهایی که پیشتر در سال ۱۳۹۲ در موسسه علمی آزاد ( دانشگاه آنلاین بهائیان) در رشته کارشناسی مدیریت فارغ التحصیل شده است به خبرنگار بهایی نیوز گفت " همچنان قصد دارم هرسال در کنکور شرکت کنم زیرا تحصیل حق هر شهروند ایرانی است و من نیز با هر اعتقاد مذهبی که دارا باشم یک شهروند ایرانی هستم"

به گفته بعضی از منابع آگاه در ایران تاکنون ۱۲۹ شهروند بهایی در کنکور امسال از دانشگاه محروم شده اند.
لازم به یادآوری است که در سالهای گذشته تعدادی از شهروندان بهایی که اجازه حضور در دانشگاه ها را نیز پیدا کرده بودند پس از شناسایی آنها از دانشگاه اخراج شده اند.
اولین اعلامیه حقوق بشر جهانی در۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ حق تحصیل را برای همه انسانها فارغ از نژاد، رنگ، عقیده، مذهب و جنسیت برابر می‌داند.
در سال‌های گذشته، اعلام "نقص در پرونده" داوطلبان بهایی ورود به دانشگاه‌ها در ایران معادل محرومیت از تحصیل آن‌ها بوده به نظر می‌رسد که این روند، در سال جاری نیز ادامه پیدا کند.
محرومیت از تحصیل بهاییان در دانشگاه‌های ایران با استناد به مصوبه‌ی ششم اسفند ۱۳۶۹ “شورای عالی انقلاب فرهنگی” صورت می‌گیرد که بهاییان را علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم می‌کند.
بر اساس بند سوم این مصوبه، نه تنها باید از ثبت نام بهاییان در دانشگاه‌ها جلوگیری به عمل آید بلکه چنان‌چه هویت بهایی فردی بعد از ثبت نام و “هنگام تحصیل” نیز احراز گردد، باید از تحصیل محروم شود.
محرومیت شهروندان بهایی پس از انقلاب اسلامی و اعلام انقلاب فرهنگی در ایران به صورت سیستماتیک اجرا شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر