دوشنبه، مهر ۰۱، ۱۳۹۲



11:16:22 AM 1392/7/1
طاهر بومدرا
طاهر بومدرا
قتل عام و اعدام دست جمعی در اشرف - شماره 59 :
شهادت تکان دهنده بومدرا در ژنو: امکان ندارد يونامی و سفارت آمريکا از محل گروگانها مطلع نباشند
آمريکا تلاش کرد حقايق حمله 8آوريل 2011 را بپوشاند، اما من گزارش را از طريق غيرمعمول فرستادم
نامزد معاونت وزير خارجه آمريکا نزد رئيس کميته خارجی سنا متعهد می شود از عراق بخواهد گروگانها آزاد و حفاظت ليبرتی تأمين شود


روز پنجشنبه 28شهريور (19سپتامبر) دکتر طاهر بومدرا، مسئول حقوق بشر يونامی و مشاور يونامی درباره اشرف (2009 تا 2012) در شهادت تکاندهنده اش در مقر ملل متحد در ژنو گفت: «اشرف به شدت حفاظت شده است. هيچ کس و هيچ چيز نمی تواند بدون آمادگی از قبل و حمايت فعال پليس و ارتش عراق در آن نفوذ کند... در هر گوشه کمپ برجهای مراقبت مستقر هستند... هيچ چيز نمی تواند وارد اشرف شود و ديده نشود... اکنون وقتی می شنوم شکهايی وجود دارد که چه کسی مرتکب حمله اخير به اشرف شده، برايم تکاندهنده است... من در مورد حمله آوريل 2011 تحقيقات کردم و به طور مستقيم با عاملان جنايت صحبت کردم. آنها تلاش کردند اشرفی ها را مقصر جلوه دهند اما در نهايت قبول کردند که اين کار را کرده اند».
او افزود: «هيچ اتفاقی بر سر اشرفی ها نمی آيد که يونامی از آن خبر نداشته باشد. ”پولاد“ ، ”ميلاد“ و ”دی اس اس“ سه نهاد امنيتی در يونامی هستند، که با پليس و ارتش عراق و رئيس ستاد ارتش و مسئول امنيت نخست وزيری در ارتباط مستمر هستند. من به شما می گويم اين کار توسط ارتش عراق انجام شد، توسط دفتر نخست وزيری هماهنگ شد و دستور آن را فالح فياض، مشاور امنيت ملی صادر کرده است. اميدوارم مطبوعات و کارکنان سازمان ملل من را به چالش بکشند».
آقای بومدرا تأکيد کرد: «همتايان من در سفارت آمريکا تلاش کردند بر حقايق سرپوش بگذارند. آنها به من گفتند وضعيت از کنترل خارج شد و ارتش عراق نمی توانست وضعيت را از نزديک مانيتور کند. آمريکايی ها 10آوريل وارد اشرف شدند اما به من اطلاع ندادند، در حالی که ما يک قراردادهای کاری داشتيم و همديگر را مطلع می ساختيم. آمريکاييها سکوت پيشه کردند. من در روز 13آوريل به اشرف رفتم... گزارش قتل عام به روشهای غيرمعمول به ژنو فرستاده شد چرا که من اجازه نداشتم گزارش را از کانال معمول ارسال کنم. اگر من به روش غيرمعمول نمی فرستادم، آن را می پوشانديم».
طاهر بومدرا در مورد محل هفت گروگان اشرفی گفت: «امکان ندارد يونامی و سفارت آمريکا خبردار نباشند که آنها کجا هستند... وقتی 36نفر در سال 2011 از خالص برده شدند، آنها به نوعی ناپديد شدند. من دنبال کردم، در منطقه سبز بغداد بودند، 50متری مقر يونامی. 50متری رياست جمهوری عراق. آنها در ساختمانی بودند که تابلوی ورودی آن نوشته شده بود «شورای عالی آموزش ملی». آنها از آموزش ملی به عنوان زندان مخفی استفاده می کردند. من در حضور افسران امنيتی عراقی به آنها گفتم شما همسايگان من هستيد و هر روز از شما بازديد می کنم. روز بعد آنها را جابه جا کردند».
در روز 19سپتامبر، هم چنين سناتور رابرت منندز، رئيس کميته خارجی سنای آمريکا در جلسه استماع سفير پاترسون نامزد وزير خارجه برای معاونت خاورنزديک تأکيد کرد: «من هم چنين از شکست عراق در حفاظت از جامعه مجاهدين خلق در کمپ اشرف و کمپ ليبرتی خشمگين هستم که در آخرين مورد موجب کشته شدن 52نفر و ربوده شدن هفت نفر شد که گروگان گرفته شده اند. من انتظار دارم که عراقيها مسئولان را پيدا کنند و برای اعمالشان مجازات کنند. من همچنين عراقيها را مسئول امنيت کسانی که در کمپ ليبرتی هستند می دانم و اميدوارم که دولت همين پيام را برای آنها بفرستد». سناتور منندز از سفير پاترسون سؤال کرد: «آيا شما به من متعهد می شويد که به دولت عراق به طور بسيار روشن بگوييد آنها در قبال افرادی که در کمپ ليبرتی هستند و... هم چنين بازگشت هفت گروگان که از کمپ اشرف ربوده شده اند، مسئوليت دارند؟» سفير پاترسون پاسخ داد: «بله من متعهد می شوم».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر