سایت دفتر آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، با انتشار ''پوستری''، سیاست ''نرمش قهرمانانه'' را تشریح کرد.

''نرمش قهرمانانه'' اصطلاحی است که آیت الله خامنه ای اخیرا در بیان رویکرد پیش رو در سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران بیان کرده است. سخنان او بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت و بسیاری از ناظران، از احتمال انعطاف ایران در مسائل مختلف از جمله ''پرونده اتمی'' سخن گفتند.

در داخل ایران هم درباره اصطلاح ''نرمش قهرمانانه'' نظرات مختلفی و متفاوتی از سوی اصلاح طلبان و اصولگرایان بیان شد.

سایت رهبر ایران، هدف از سیاست ''نرمش قهرمانانه'' را ''پیشرفت و تحقق اهداف انقلاب و نظام اسلامی'' دانسته است.

این سایت در بیان ''پشتوانه''، به سخنرانی های سابق رهبر ایران استندا کرده و در بخشی از آن نوشته است ''حقیقتی در هر کشور و در هر دولت وجود دارد که ابزار دیپلماسی، بدون وجود یک جوهر، تاثیر زیادی نخواهد داشت. خلاصه این که هر گاه تلاش دیپلماسی، با یک جوهر ذاتی همراه شد، نتایجی خوتهد داد... تحرک دیپلماسی با این جوهر ذاتی است که می تواند سنگ های سخت را بشکفد و راه را باز کند. به عبارت دیگر همان چیزی که موجب دشمنی ها با ماست، همان چیز موجب پیشرفت دیپلماسی ما است.''

سایت رهبر ایران با تاکید بر این که ''حرکت های صحیح و منطقی دیپلماسی'' باید ''با حفظ اصول انقلاب'' باشد؛ ''موضع تدافعی و تلاش برای جلب رضایت استکبار'' را ناشی از ''برداشت غلط'' از ''نرمش قهرمانانه'' دانسته است.

پوستر ارائه شده توسط سایت ''تلاش فعال و مبتکرانه دیپلماتیک، حفظ موضع قوی و معترضانه و تهاجمی، فراموش نکردن دشمن و مبارزه و شناسایی آماج حمله دشمن'' را، از ''بایدهای'' سیاست ''نرمش قهرمانانه'' دانسته است.

این پوستر همچنین ''تواضع مقابل قدرت های بین المللی به خصوص آمریکا، غفلت از رابطه صمیمانه با سفیران و نخبگان کشورهای اسلامی، جدا شدن از گروه های اسلامی، عبور از خط قرمزها، عدم توجه به آرمان ها و تندی های بی وجه'' را جزو ''نبایدها'' دانسته است.