دوشنبه، آبان ۰۶، ۱۳۹۲



توقیف روزنامه‌ای که حکومت امام اول شیعیان را زیر سؤال برد

مقاله‌ای که منجر به توقیف روزنامه بهار شد
مقاله‌ای که منجر به توقیف روزنامه بهار شد

روزنامه «بهار» نزدیک به اصلاح‌طلبان ایران، از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات به علت چاپ مقاله‌ای که از نظر محافظه‌کاران «آموزه‌های اصیل شیعی» را هدف قرار داده، توقیف شد.

علاءالدین ظهوریان، دبیر هیأت نظارت بر مطبوعات، امروز درباره تصمیم این هیأت درباره روزنامه بهار گفت: «بر اساس رای هیأت نظارت بر مطبوعات، روزنامه بهار توقیف و پرونده‌اش برای رسیدگی قضایی به دادگاه معرفی و ارسال شده است.»
مقاله‌ای که روز چهارشنبه اول آبان‌ با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی و یا الگوی ایمانی؟» در روزنامه بهار منتشر شد، علت توقیف این روزنامه اعلام شده است.
محافظه‌کاران و رسانه‌های رقیب روزنامه بهار، همچون خبرگزاری فارس اعلام کردند که این مقاله «آموزه‌های اصیل اسلامی و شیعی» را هدف قرار داده است.
پس از انتشار این مقاله مسئولان روزنامه بهار، ضمن عذرخواهی و توقف موقت انتشار روزنامه، نامه‌ای را منتشر و دلیل چاپ مقاله را «خطای فنی» عنوان کردند.
اما این عذرخواهی، موجب توقیف این روزنامه نشد. با این حال علی مطهری، نماینده مجلس و عضو هیأت نظارت بر مطبوعات در این باره گفته است: «برخی اعضای هیات نظارت خواستار لغو امتیاز روزنامه بهار بودند اما عذر خواهی و عدم انتشار این روزنامه به صورت داوطلبانه در تنزل حکم هیات به توقیف روزنامه بهار موثر بود.»
مطهری اضافه کرده که با ارجاع تکلیف نهایی روزنامه بهار، مدت زمان توقیف این روزنامه نیز از سوی دادگاه مشخص می‌شود.
علی جنتی، وزیر ارشاد نیز درباره توقیف روزنامه بهار گفته است: «مقاله‌ای که در روزنامه بهار درج شده بود علاوه بر اینکه نوعی تحریف تاریخ اسلام محسوب می‌شود در ایجاد اختلاف مذهبی در کشور نقش داشته است.»
علی‌اصغر غروی، نویسنده مقاله جنجالی روزنامه بهار، عضو شورای مرکزی حزب نهضت آزادی ایران و مسئول شاخه اصفهان این حزب است.
او در مقاله خود، تأکید کرده بود که علی، امام اول شیعیان، حاکم سیاسی مردم نیست و فقط یک «الگو» است.
این نویسنده همچنین اضافه کرد که تعیین جانشین برای تشکیل حکومت و اداره امور مردم، جزو وظایف رسولان الهی، از جمله پیامبر اسلام، نبوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر