چهارشنبه، فروردین ۲۶، ۱۳۹۴


سايت هيل، 14آوريل، 2015
بقلم پاتريك كندي نماينده سابق دموكرات از مجلس نمايندگان
سياست آمريكا در عراق وقتي كه حيدر عبادي نخست وزير عراق 14 آوريل از واشنگتن ديدار مي كند جايگاه اصلي را اين ديدار خواهد داشت.
اين ديدار چند روز بعد از آن است كه شش كشور و ايران به يك توافق چارچوب رسيدند كه هدفش مهار برنامه اتمي ايران ما به ازاي لغو تحريمها مي باشد.
اين ساده است كه ارتباط بين اين دو ماجراي خبري را از دست بدهيم.
ديدار عبادي از آمريكا يك فرصت مهم براي دولت اوباما مي باشد تا وابستگي عراق به ايران را كاهش دهد و علامتي به ايران باشد كه نمي تواند به تجاوزات خود عليه همسايگانش ادامه بدهد.
تحت رهبري سلف عبادي يعني نوري مالكي، تهران نفوذ گسترده يي را در عراق شروع كرد. مالكي قدرت خود را از طريق معدودي از شيعيان تحكيم كرد و اين خود به ظهور شبه نظاميان كه اكنون بيش از ارتش عراق قدرت دارند انجاميد.
مالكي دستور حملات جنايتكارانه يي به ساكنان كمپ ليبرتي كه اعضاي گروه اپوزيسيون ايراني مجاهدين خلق (ام.ئي.كي) هستند را صادر كرد.
همين ماه گذشته بود كه يك ساكن كمپ ليبرتي بنام صفر ذاكري بنظر رسيد به گروگان گرفته شده است.
در پاسخ به سياستهاي حامي ايران و بي ثبات سازي عراق، جامعه جهاني مالكي را دفع كرد و او بالاخره بركنار گرديد. اما عبادي نخست وزير هم، براي چرخاندن اين وضعيت، كار اندكي كرده است.
آمريكا به نوبه خود در تشويق عبادي كه از حكومت تهران فاصله بگيرد، كوتاهي كرده است.
توافق چارچوب و نامتعين هاي مستمر راجع به تمايل آمريكا براي مقابله با ايران در ارتباط با تجاوزاتش به كشورهاي همسايه، سؤالاتي جدي را برانگيخته است.
حملات هوايي به فرماندهي عربستان عليه دست نشاندگان ايران در يمن اين سؤالها را برانگيخته كه آيا آمريكا مايل به حمايت از متحدانش در مقابله با ايران هست يا خير.
اگر تهران از مذاكرات در سوئيس با اين ايده بيرون آيد كه آمريكا آماده است كه بر نقض حقوق بشر در داخل ايران و دنبال كردن هژموني ايران در منطقه چشم بپوشد آنگاه دولت اوباما مسئوليت بيشتري دارد كه از ديدار با عبادي استفاده كند تا عراق را از دايره نفوذ ايران بيرون بكشد.
اگر پرزيدنت اوباما بطور فوري براي عراقيها حمايت مورد نيازشان براي مقابله با داعش بدون اينكه به نفع تهران بشود را فراهم نكند عبادي ممكن است چاره يي جز اينكه به خواست ايرانيها تن بدهد نخواهد داشت يعني همان كاري كه مالكي انجام داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر