پنجشنبه، فروردین ۲۰، ۱۳۹۴

شمشیر داموکلس بر سر رژیم

درحالی‌که هنوز جوهر ” بیانیه مشترک “ میان رژیم آخوندی و کشورهای 5 بعلاوه یک در لوزان خشک نشده است، دادگاهی در اتحادیه اروپا در حکمی دیگر ” بانک تجارت و 32 شرکت کشتی‌رانی “ رژیم آخوندی را مجدداً در لیست سیاه تحریم‌های خود قرارداد.

بنابراین گزارش: « تنها چند روز پس از تفاهم اولیه (بیانیه مشترک) ایران و کشورهای 5 بعلاوه یک در مورد چارچوب توافق هسته‌ای، این اقدام اتحادیه اروپا درواقع نوعی نشان‌دهنده آن است که 28 کشور عضو این اتحادیه تا زمانی که توافق هسته‌ای با ایران قطعی شود، تحریم‌ها را لغو نخواهند کرد». این گزارش در ادامه به ابعاد تحریم‌ها اشاره‌کرده و می‌افزاید: «بنا به اعلام اتحادیه اروپا این تحریم‌ها به‌سرعت عملی خواهد شد. یکی از دلایل مسدود نگه‌داشتن دارایی‌های بانک تجارت همکاری این بانک با دولت ایران در فراهم کردن منابع مالی و خدمات در بحث تجارت و گسترش صنعت نفت و گاز ایران است».

اتحادیه اروپا از سال 2012 بانک تجارت رژیم آخوندی را به دلیل نقش آن در دور زدن تحریم‌ها و پیش بردن برنامه هسته‌ای رژیم در لیست تحریم‌ها قرار داده بود. حال بر اساس این تصمیم، هرگونه معامله از سوی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا با بانک تجارت ممنوع اعلام گردید و دارایی‌های این بانک و شرکت‌های وابسته به آن توقیف شد. بسیاری از ناظران مسائل ایران براین عقیده‌اند که اقدام اخیر اتحادیه اروپا همان شمشیر داموکلس بوده و زنگ‌های خطر را برای هرگونه ” سنگ‌اندازی “ ولی‌فقیه درراه توافق احتمالی به صدا درآورده است. طی روزهای گذشته باندهای مختلف حکومتی و ازجمله وزیر خارجه دیکتاتوری مذهبی به طرق مختلف تلاش کرده‌اند تا محتوی بیانیه لوزان را مخدوش و امکان خروج از آن را در چشم‌انداز قرار دهند. به‌ویژه آنکه جواد ظریف در آخرین موضع‌گیری در تلویزیون دولتی از بیانیه سوئیس به‌عنوان ” چرک‌نویس “ یادکرده بود.  
خبرگزاری حکومتی ایرنا/ خبرگزاری رویتر - 19 فروردین 94

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر