Afghan

روزنامه شهروند ۳۱ فروردین در گزارشی نوشت که افغان‌ها برای ورود به ایران سوار بر خودروی «قاچاق‌برهایی» می‌شوند که به جای پنج نفر که حداکثر ظرفیت خودرو است، گاهی تا ۱۷ افغان را در آن «جاسازی» می‌کنند.
در سه روز گذشته (۲۸ تا ۳۰ فروردین) در هفت تصادف خودروی «قاچاق‌برها» که در جاده‌های ایران رخ داده، ۶۱ افغان جان خود را از دست داده‌اند و ۶۲ نفر دیگر نیز مصدوم شده‌اند.
دلیل اغلب این تصادفات «عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز و رانندگی مخاطره‌آمیز» اعلام می‌شود.
در تصادف خودروی حامل پناهجویان افغان در روز جمعه ۲۸ فروردین که در استان سیستان و بلوچستان (جاده سراوان به خاش) رخ داد، ۱۵ افغان کشته و ۱۵ تن دیگر مصدوم شدند. روز جمعه در دو سانحه رانندگی جدادگانه دیگر نیز ۱۳ افغان کشته شدند.
روز شنبه ۲۹ فروردین نیز در استان سیستان و بلوچستان، تصادفی دیگر باعث مرگ ۱۲ تن افغان و مصدومیت ۱۷ نفر دیگر شد. در این روز در تصادفی که در استان کرمان رخ داد، ۹ افغان کشته و پنج نفر دیگر مصدوم شدند. آخرین ساعات شنبه نیز تصادفی دیگر در استان فارس رخ داد که باعث مرگ یک افغان شد.
همچنین در تصادفی که روز یکشنبه ۳۰ فروردین در استان هرمزگان رخ داد، ۱۱ افغان کشته و پنج تن دیگر مصدوم شدند.
آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که سالانه تعداد زیادی از تصادف‌های مرگبار در جاده‌های کشور مربوط به خودروی حامل پناهجویان افغان است که بیشتر در استان‌های سیستان ‌و بلوچستان، فارس، هرمزگان، کرمان و اصفهان رخ می‌دهد.
احمد قریشی، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر استان اصفهان می‌گوید که افغان‌های پناهجو برای ورود به شهرهای ایران چندین برابر کرایه معمولی، پول پرداخت می‌کنند.
او می‌گوید پناهجویان افغان، گاه حاضر می‌شوند تا یک میلیون تومان برای مسیری که کرایه معمولی‌اش ۵۰ هزار تومان است، پرداخت کنند و رانندگان خودروها نیز «همه مشکلات و خطراتی را که سر راهشان وجود دارد، به جان می‌خرند تا به پول برسند.»
نثار احمد، پناهجوی افغان ٢٣ ساله که در ایران زندگی می‌کند، می‌گوید از دو ‌سال پیش تاکنون چهار بار با خودرو قاچاقچیان انسان به افغانستان و ایران رفت و آمد کرده و برای هر بار سفر بین یک تا دو ‌میلیون تومان پرداخت کرده است.
نثار احمد در مورد خطر تصادف خودروهای پناهجویان می‌گوید که «همیشه دلهره دارم، اما چاره‌ای ندارم. زندگی خرج دارد و در افغانستان برای ما کار نیست. برای کار و به دست آوردن یک لقمه نان مجبورم  تن به این نوع مهاجرت دهم.»
وضعیت افغان‌ها در ایران در طول چند سال اخیر به دلیل افزایش بازداشت‌های غیرقانونی مهاجران، نبود کمک‌های بشردوستانه و افزایش تبعیض در کار، مدرسه‌ها و دیگر مکان‌های عمومی وخیم‌تر شده است.
دفتر اتباع و مهاجران وزارت کشور ایران گزارش کرده است که ۲.۴ تا ۳ میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند که از این تعداد حدود ۱.۴ تا دو میلیون نفر مجوز قانونی سکونت در ایران را ندارند.
سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها نقض حقوق پناهندگان و مهاجران افغان توسط رژیم ایران را گزارش داده‌اند. با وجود این، ایران علاوه بر پاکستان، هنوز هم یکی از پناهگاه‌های اصلی پناهندگان افغان برای فرار از جنگ و شرایط بد اقتصادی به‌شمار می‌رود.
رادوزمانه