سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۱، ۱۳۹۴

نجات ٩٣ مهاجر در سواحل یونان


media 
 
نجات مهاجران در نزدیکی بندر رودس یونانReuters
٩٣ مهاجر در ساحل بندر رودِس یونان از آب گرفته شدند. تقریباً هم‌زمان، وزیران خارجۀ اتحادیۀ اروپا در لوکزامبورگ گرد آمدند تا نحوۀ مقابله با موج مهاجرت غیرقانونی از طریق مدیترانه را بررسی کنند. تعداد مهاجرانی که طی چند روز اخیر در این دریا غرق شده‌اند معلوم نیست اما از احتمال مرگ چند صد نفر سخن گفته می‌شود. قرار است که روز پنچشنبۀ آینده نشست اضطراری سران اروپا در این مورد تشکیل گردد.

روز دوشنبه ۲٠ آوریل/٣١ فروردین، طی عملیات نجات بسیار سنگین و دشوار، جان ٩٣ مهاجر در چند متری سواحل یونان نجات داده شد. حداقل سه نفر نیز از این گروه پناه‌جویان کشته شدند.
ساعتی قبل، سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد که پیام‌هایی اضطراری دریافت کرده که حاکی از غرق شدن یک کشتی در آب‌های مدیترانه است. معلوم نیست که این پیام‌ها و نجات‌یافتگان ساحل یونان به یک کشتی مربوط‌ند یا خیر.
پیام‌های کمکی که سازمان بین‌المللی مهاجرت به آن اشاره کرده ظاهراً از سوی مسافرانی است که گفته‌اند کشتی‌ آنان با ٣٠٠ مهاجر در حال غرق است. از سوی دیگر، روشن نیست که نجات‌یافتگان بندر رودس از کدام کشتی آمده‌اند.

کشتی مهاجران غیرقانونی که شنبه شب در سواحل لیبی غرق شد، دولت‌ها و افکار عمومی اروپایی را سخت تکان داد. هنوز هیچ مرجعی قادر به شمارش تعداد قربانیان چند روز اخیر نیست، اما ارقام احتمالی همگی از چند صد قربانی گواهی می‌دهد.
روز دوشنبه وزیران خارجۀ اتحادیۀ اروپا در لوکزامبورگ گرد آمدند تا برای فاجعۀ  سرگردانی وغرق کشتی‌های مهاجران راه‌حلی بیابند.
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا گفت: «اروپا هیچ عذری برای نادیده گرفتن مشکل ندارد».
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و پاپ فرانسیس نیز خواستار راه‌حلی سریع برای این وضعیت فاجعه‌بار شدند.

فقط طی یک هفته نزدیک به یازده هزار مهاجر به سواحل اروپایی مدیترانه رسیده‌اند. گروه‌های اخیر اکثراً از لیبی و ترکیه به طرف ایتالیا و یونان و قبرس و مالت می‌آیند.
در پاییز سال ٢٠١٣ در غرق یک کشتی مهاجر در نزدیکی جزیرۀ ایتالیایی لامپدوزا، ٣۶۶ نفر غرق شدند. از آن زمان به بعد، کشتی‌های مهاجران مدیترانه برای دولت‌های اروپایی به کابوسی طولانی تبدیل شده است.

طی دو روز اخیر جمعاً حدود ١۲٠ نفر از پناهجویان نجات یافته‌اند و ٢٧ جسد از آب گرفته شده است. اندک بازماندگان کشتی که شنبه‌شب در ساحل لیبی غرق شد، تعداد کل مسافران کشتی  را از ٧٠٠ تا ٩۵٠ نفر نقل کرده‌اند اما هیچیک از ارزیابی‌ها قابل اعتماد نیست.

بنا بر آمار کمیساریای عالی پناهندگان، در سال جاری میلادی – یعنی طی تقریباً سه ماه و نیم- حدود ٣۵ هزار مهاجر با کشتی به جنوب اروپا رسیده‌اند. طی همین مدت حدود ١۶٠٠ نفر نیز مفقود‌الاثر اعلام شده‌اند.

رادیوفرانسه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر