پنجشنبه، اردیبهشت ۰۳، ۱۳۹۴

چای‌فروش قبرستان کابل

احمد، جوان ۲۱ ساله افغان در دامنه کوه‌های شهر کابل در جوار زیارت سخی، در
قبرستان مشغول چای فروشی است. او به تنهایی در غرفه‌ای، کنار قبرستان شب و روز خود را سپری می‌کند. احمد به دلیل درآمد کم، و ناتوانی در پرداخت کرایه موتر، نمی‌تواند هر شب بعد از کار به خانه برود، به همین دلیل او ماهی یک بار به خانه‌اش می‌رود و دیگر اوقاتش را در غرفه کوچکش می‌گذراند. می‌گوید در کودکی آهن آلاتی را که از دوران جنگ باقی مانده را برای فروش جمع آوری می‌کرده‌ است.
احمد و مشتریانش
روز به روز هزینه زندگی در کابل رو به افزایش است. اما اقتصاد و درآمد مردم نسبت به افزایش هزینه زندگی بسیار کم است. درآمد احمد از طریق فروش چای برای کسانی که برای تفریح و زیارت کردن به این مکان می‌آیند، تامین می‌شود. او در بدل هر چاینک/قوری چای که به فروش می‌رساند، ۱۰ افغانی به دست می‌آورد.
احمد می گوید که درآمد روزانه او حدود ۸۰ الی ۱۲۰ افغانی (معادل ۱.۳ الی ۲ دلار) است و این هم بستگی به فصل‌های سال دارد که در تابستان کم و در دیگر فصل‌ها بهتر است. او گهگاهی مقداری از درآمدش را به مادر پیرش که با برادرهایش در حومه شهر کابل زندگی می‌کند، می‌پردازد و مابقی آن خرج خوراک و کارش می‌شود.


او باید از فاصله دور آب بیاورد 
 
احمد شبها تنها در کلبه‌اش زندگی می‌کند

در کشور سنتی چون افغانستان که خانواده ها معمولاً در کنار هم زندگی می کنند، احمد به دلیل اقتصاد ضعیف و درآمد کم تنها و دور از اعضای خانواده اش مجبور است که در غرفه کوچکش در کنار قبرستان زندگی کند.


خانه مادر احمد
سه دهه جنگ در کشور پیامدهای فاجعه باری به زیربنای اقتصادی مردم افغانستان داشته است.
کارشناسان افغان بیکاری، جنگ ها، خشکسالی، بیسوادی و فرهنگ عدم کنترل جمعیت را از زمینه اصلی گسترش فقر در این کشور دانسته اند.

  • 22 آوریل 2015 - 02 اردیبهشت 1394

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر