سه‌شنبه، فروردین ۲۵، ۱۳۹۴

تحریم گسترده جشنواره فیلم استانبول





فیلم شمال در اردوگاه های شبه نظامیان حزب کارگران کردستان (پ ک ک) فیلم برداری شده است


سازندگان ۲۲ فیلم تهیه شده در ترکیه در اعتراض به حذف به یک فیلم مستند مربوط به شبه نظامیان کرد از شرکت در سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم استانبول انصراف داده اند.

به گزارش بی بی سی، تهیه کنندگان این فیلم ها و گروه دیگری از فیلم سازان در ترکیه با انتشار بیانیه ای ضمن متهم کردن برگزارکنندگان این جشنواره به "سانسور" اعلام کردند تا زمانی که فیلم مستند "شمال" به نمایش گذاشته نشود، به این جشنواره بر نخواهند گشت.
در واکنش به این اقدام، دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم استانبول با برگزاری یک کنفرانس خبری در صبح دوشنبه از لغو رقابت ها در بخش های سینمای داخلی، بین المللی و فیلم مستند و همین طور مراسم اختتامیه فستیوال خبر داده است.
جشنواره فیلم استانبول از ده روز پیش آغاز به کار کرده بود و ۴۹ فیلم داخلی و خارجی در بخش های پنج گانه آن رقابت می کردند.
فیلم شمال به کارگردانی چایان دمیرل و ارطغرل ماویوغلو در اردوگاه های شبه نظامیان حزب کارگران کردستان (پ ک ک) فیلم برداری شده است.
این فیلم مستند قرار بود یکشنبه اکران شود، اما برگزارکنندگان جشنواره به خاطر عدم صدور مجوز نمایش تجاری این فیلم از اکران آن جلوگیری کردند.
پیش از این دریافت این مجوز تنها برای نمایش عمومی فیلم در سینماها ضرورت داشت ولی از ابتدای امسال این مجوز برای هر گونه اکران فیلم الزامی شده است.
سازندگان فیلم شمال می گویند علاوه بر فیلم آنها، یک فیلم مستند و ۵ فیلم کوتاه نیز فاقد این مجوز بودند ولی از نمایش آنها جلوگیری به عمل نیامده است. به گفته آنها، این نشانه سیاسی بودن حذف فیلمشان است.
برگزارکنندگان جشنواره فیلم استانبول می گویند دریافت مجوز نمایش تجاری از نظر آنها برای شرکت در رقابت های این جشنواره ضروری نیست. به گفته آنها اداره کل سینمای وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه در آخرین لحظات با هشدار به دبیرخانه جشنواره مانع از پخش فیلم شده است.
عزیزه تان، مدیر جشنواره بین المللی فیلم استانبول می گوید برگزارکنندگان این جشنواره این مقررات را دست و پاگیر می دانند.
او گفت:‌‌ "امیدوارم این رخداد با گردهم آوردن سینماگران و تلاش آنها برای تغییر این قوانین به یک فرصت تبدیل شود. فکر می کنم ضوابط جدیدی باید جایگزین شود تا تضمین کننده آزادی نمایش فیلم ها در جشنواره ها باشد."
همزمان، نشریه الکترونیک رادیکال که حامی مالی بخش جایزه ویژه مخاطبان جشنواره استانبول است، کناره گیری خود را از این جشنواره اعلام کرده است.
جم ارجییس، مدیر مسئول نشریه رادیکال با اعلام این خبر گفت:‌ "در زمانی که حکومت در سینما تداخل می کند و ساز و کارهای سانسور احیا می شوند، سینماگران، هنرمندان، بینندگان فیلم و کل جامعه باید از خود واکنش نشان دهند."

اخبارروز
سه‌شنبه  ۲۵ فروردين ۱٣۹۴

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر