آمارهای دفتر فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) نشان می دهند که نهادهای امنیتی افغانستان به ویژه پولیس از کمبود جدی افراد با سواد رنج می برند و تنها در وزارت امور داخله (کشور) هفتاد درصد کارمندان بی سواد هستند.
از سوی دیگر وزارت امور داخله می گوید که تلاش‌های جدی برای با سواد ساختن پولیس ادامه دارد و تا پایان سال ۲۰۱۶ سیزه هزار تن از نیروهای پولیس با سواد خواهند شد.
به گزارش طلوع نیوز افغانستان، جنرال اکرام الدین یاور، معین (معاون) اداری وزارت امور داخله می گوید که اکنون حدود ۶۰ هزار مامور پولیس و پرسنل این وزارت بی سواد هستند.
این درحالی است که گزارش تازه‌‌ای که با همکاری مالی سازمان ملل متحد آماده تهیه شده، نشان می‌دهد که مقام‌های بلند پایه‌ پولیس افغانستان در فسادهای مالی دست دارند.
در این گزارش آمده است که مقام‌های بلند پایه‌ پولیس ملی افغانستان شکایت‌ها درباره‌ وجود فساد مالی در درون دستگاه پولیس را نادیده گرفته‌اند.
یک نسخه از این گزارش که به آژانس خبری رویترز درز کرده نشان می‌دهد که بخش بازرسی وزارت داخله از میان بیش از ۲هزار شکایت رسیده به این بخش تنها به نه شکایت رسیدگی کرده است. بربنیاد این گزارش شکایتهای رسیده به بخش بازرسی وزارت امور داخله بیشتر در باره تخطی ها و دست داشتن پولیس در فساد و دیگر مسایل بوده است.
فساد اداری پدیده‌ای است که افغانستان را به یک کشور فاسد شهره ساخته است، برچیدن دامنه‌ این پدیده از اولویت‌های حکومت وحدت ملی بیان شده است، اکنون باید دید که این برچسب چه زمانی از نام افغانستان برداشته خواهد شد.