چهارشنبه، اردیبهشت ۰۲، ۱۳۹۴

متن کامل گزارش لوموند: MIT در مظان اتهام قتل‌های پاریس


 

  4/16/2015 | 20:59 Thursday 16 4 2015



روزنامەی لوموند/ ژاک فولورو و سیمون پییل
ترجمە: سرگل حسنی


۱۰ ژانویە ۲۰۱۳، تجمع کردها در محل قتل سە زن مبارز کرد

این پیشرفت قضایی در دادرسی میتواند همکاری میان ترکیە و فرانسە در جنگ علیە شبکەهای جهادی در سوریە و عراق را تحت تاثیر قرار دهد، همکاری‌ای کە [تا اینجای کار هم] با دشواریهای زیادی روبرو بودە است. در بررسی‌های بە عمل آمدە دربارەی قتل سە مسئول حزب کارگران کردستان (PKK) درنخستین روزهای ٢٠١٣ در قلب پاریس، روز یازدهم سپتامبر ۲۰۱۴ حکومت فرانسە پذیرفت کە با دراختیار قراردادن اطلاعات طبقەبندی شدەی سرویسهای اطلاعاتی‌ خود از این روند دادرسی حمایت کند.

منابع دیپلماتیک بر این باورند کە آنکارا میتواند این تعهد دولت فرانسە [بە ارائە اسناد طبقەبندی شدە] را همچون " اسلوب و رویکردی نسنجیدە" در نظر بگیرد. قاضی مسئول پروندە، بر اساس اطلاعات طبقەبندی شدەای کە در اختیار او قرار دادەاند،  در سپتامبر ۲۰۱۴ بە روشنی وزرای ذیربط را از گمانه‌زنی‌های خود مطلع کردە است:" تحقیقات قضایی حاکی از این است کە عمر گونای، متهم اصلی این قتل‌ها در پاریس، با فعالیت‌های مشکوکی کە در فرانسە انجام دادە است، می‌تواند با سرویس جاسوسی ترکیە (MIT) در ارتباط باشد."

وکیل خانوادەی قربانیان، آنتون کنت: "در تقاضایی جامع‌تر، امیدواریم کە ‌همچون مورد رواندا، کل اطلاعات مربوط بە این سە قتل در اختیار ما قرار گیرد."

همین منابع دیپلماتیک می افزایند کە اگر ۳۹ یادادشت "مدیریت عام امنیت داخلی" و هفت سند ضمیمە شدەی آرشیوی "مدیریت عام سرویسهای خارجی" کە از طبقەبندی خارج شدەاند، بە طور کامل مورد بررسی قرار گیرند، می‌توان بە روند تحقیقات و روشن کردن حقایق این قتل‌ها ادامە داد. طرف مدنی [ پروندە] پایان ماه مارس بە نخست وزیر فرانسە، مانوئل والس، دادخواست جدیدی ارائە دادە است. وکیل خانوادەی قربانیان، آنتون کنت، تاکید میکند کە "در تقاضایی جامع‌تر، امیدواریم کە ‌همچون مورد رواندا، کل اطلاعات مربوط بە این سە قتل در اختیار ما قرار گیرد."


رد باروت
نهم ژانویەی ٢٠١٣ در ساختمان شمارە ١٤٧ خیابان لافایت پاریس، در دفتر "مرکز اطلاعات کردستان"، جسد سە فعال کرد حزب کارگران کردستان، سکینە جانسز، فیدان دوغان و لیلا سویلمز، در حالی کە با گلولە بە آنها شلیک شدەبود، یافت شدند. شانزدهم ژانویە، عمر گونای، مرد جوانی حدودن ۳۰ سالە، برای کمک بە تحقیقات، خود را بە دفتر پلیس قضایی پاریس معرفی میکند، و اعلام  می‌دارد کە  در روز هشتم ژانویە با یکی از قربانیان بودە است.

 افشاگریها در رسانەهای ترکیە و آلمان، و نیز انبوهی از تناقضها در شهادتهای فوق‌الذکر عمر گونای، سوالاتی را دربارەی شخصیت این مرد ایجاد کردەاند کە در واقع بنا بر دلایل متعددی او با سرویس مخفی ترکیە (MIT) ارتباط داشتە است.

نشان و رد باروت شلیک گلولە روی ساک عمر گونای، او را قاتل این کشتار نشان میدهد. بە جز این، ارتباط‌ گیری تازە او با جامعەی کرد در زمان انجام قتلها، جای را برای فرضیەی یک نفوذ برنامەریزی شدە باز میکند. در ادامە تحقیقات آشکار شدە است کە او در سال ۲۰۱۲ و یک سال پیش از قتلها چدنین بار بە ترکیە مسافرت کردەاست. اما عمر گونای کە هنوز در بازداشت موقت قرار دارد، بر بی گناهی خود اصرار می‌ورزد.

انتشار گفتگوی میان مردی کە می‌تواند عمر گونای باشد، با دو مسئول سرویس امنیتی ترکیە در ابتدای سال ٢٠١٤ بر روی شبکە اجتماعی یوتیوب، شک را نسبت بە دخالت و نقش سازمان امنیتی ترکیە  افزایش دادە است.

نخست وزیر وقت ترکیە، رجب طیب اردوغان، بە این گفتگوی تلفنی کە در ماە مارس ۲۰۱۴ در رسانەهای ترکیە منتشر شد اشارە کردە و آن را بە جریان مخالف خود در MIT نسبت می‌دهد. این جریان مخالف مورد اشارە، نزدیک بە فتح‌اللە گولن است کە در تبعیدی خود خواستە در آمریکا بە سر می‌برد. اردوغان آنها را متهم می‌کند کە در صدد ایجاد بی‌ثباتی در ترکیە و ضربە زدن بە اقتدار دولت او هستند، و این مسالە می‌توانست کە بە مذاکرات صلح [میاد دولت و PKK] ضربە شدیدی وارد کند.

متهم کردن دولت ترکیە از سوی دستگاه قضایی فرانسە، همتای فرانسوی را در موقعیت سختی قرار می‌دهد. از یک طرف، چنانکە وکیل مدافع کنت میگوید: "سکوت فرانسە نسبت بە این جنایتها از طرف دولتهای بیگانە اینگونە استنباط می‌شود کە حق کشتن در خاک فرانسە را بە آنها خواهد داد، و دیوانگی است کە اگر فکر کنیم این جنایتها تکرار نخواهند شد".

از سوی دیگر، پاریس همزمان با تلاش برای روشن کردن این سە قتل، بە ریسک رنجش آنکارا تن دادە است، دولتی کە هیچگاه حساسیت فوق‌العادەی خود را نسبت بە مسئلەی کرد پنهان نکردە است. البتە چنین تنش‌هایی پیشتر نیز در خصوص مقابلە با جهادی‌های افراطی از سال ۲۰۱۱ آغاز شدەاند.
افشاگریها در رسانەهای ترکیە و آلمان، و نیز انبوهی از تناقضها در شهادتهای فوق‌الذکر عمر گونای، سوالاتی را دربارەی شخصیت این مرد ایجاد کردەاند کە در واقع بنا بر دلایل متعددی او با سرویس مخفی ترکیە (MIT) ارتباط داشتە است

تهدید پ ک ک
در حالی کە فرانسە قبول نمیکند کە زندانیان پروندەی پ ک ک را تحویل دهد، چرا ترکیە با درخواست فرانسە موافقت کند؟ PKK  همچنان بە عنوان بزرگترین تهدید برای ترکیە باقی ماندە است. دستگاە اطلاعاتی ترکیە در یکی از یاداشتهای افشا شدە در خصوص این قتلها، بە اتهامات واردە علیە خود معترض است و باور دارد کە "تلاشی برای بی اعتبار کردن MIT وجود دارد، و این در حالی است کە این سازمان در روند حل مسئلەی تروریسم نقشی مهم ایفا میکند".

در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴ وزیر امور داخلە فرانسە، برنارد کازینو، بە ترکیە سفر کرد و در خصوص این موارد بە گفتگوی مفصلی با همتاهای ترکیەای خود دست زد. این سفر پس از ناکامی دربارە قضیە استرداد سە فرانسوی صورت گرفت. بر اساس یک منبع رسمی، مقامات فرانسوی و مقامات ترکیە بە گونەای غیر رسمی در خصوص مسالە PKK بە تفاهم رسیدەاند. یکی از مقامات وزارت کشور ترکیە اعلام کردە است کە "اگر هیات منصفە و پلیس دیگر در مورد کردها حساسیت نشان ندهند، ما نیز دیگر دلیلی برای ممانعت از  استرداد  این افراد نخواهیم داشت."

این موضع‌گیری صریح همچنین حاکی از یک تغییر رویکرد نسبت بە فعالین کرد است. دادگاه عالی پاریس، در حکمی در ٢٤ مارس امسال دربارەی پروندەای علیە اعضای PKK، در اعلامی مقدماتی اعلام میکند" کە ما میبایست از این بە بعد مبارزە PKK علیە دولت اسلامی (داعش) را در معادلات بە حساب آوریم". منابع قضایی تاکید میکنند کە تحقیقات در مورد این قتلها باید قبل از تابستان ۲۰۱۵ پایان بپذیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر