سه‌شنبه، تیر ۰۳، ۱۳۹۳

سکوت کارگزاران حکومتی نسبت به سرقت آثار باستانی کُردستان+عکس


1393/04/03 - 2014/06/24 - 

سکوت مسئولین حکومتی نسبت به سرقت آثار باستانی کُردستان+عکسآژانس کُردپا: درحالی کە به صورت مستمر، سرقت آثار تاریخی شهر ریجاب در رسانە‌ها منعکس‌می‌شود، مسئولین ذیربط حکومتی از تایید این اخبار خودداری می‌کنند.
بنا بەگزارش آژانس خبررسانی کُردپا، طی چند مدت گذشتە علاوە بر سرقت آثار تاریخی موزخانە شهر کنگاور، بە طور مداوم مناطق تاریخی شهرستان دالاهو حفاری شدە و مسئولین حکومتی صحت این خبر‌‌ها را رد می‌کنند.

درحالی کە تصاویر و خبرها حاکی از حفاری و سرقت آثار تاریخی شهرستان دالاهو می‌باشد، بخشدار این شهر طی تماسی با یکی از رسانە‌های حکومتی، از کذب بودن این اخبار خبر داده است.

در همین ارتباط مسئول میراث فرهنگی کرمانشاه بە خبرگزاری مهر اعلام کردە است: "من چیز آنچنانی دربارە شهر ریجاب نشنیدەام و این شهر شهری گردشگری است، در این صورت کجای این شهر باید حفاری شدە باشد".

سخنان مسئول میراث فرهنگی کرمانشاه در حالی است کە در شهر ریجاب چندین آثار و مکان تاریخی نظیر قلعە تاریخی یزدگرد سوم، قبرستان ابودجاجە کە تاریخ آن بە عصر ساسانیان بر‌می‌گردد و مسجد تاریخی "عبداللە فرزند عمر" قرار گرفتە است.

همچنین مسئول حفاظت و حراست از میراث فرهنگی کرمانشاه بە خبرگزاری میراث فرهنگی گفتە است کە در ارتباط با اماکن تاریخی تحقیق کامل صورت گرفتە است و در هیچ کدام از این اماکن حفاری صورت نگرفتە است.

پیشتر و در تاریخ یازدهم فروردین‌ماه امسال، موزخانە شهرستان کنگاور مورد سرقت قرار گرفت و علی‌رغم پیگیری رسانەها و تایید خبر سرقت ٢٨ قطعە اثر تاریخی این موزەخانە، مسئولین حکومتی تاکنون از تایید این اخبار خودداری می‌کنند.

طبق گزارش منابع معتبر، نهادهای امنیتی به ویژه نظامیان سپاه پاسداران در حفاری و سرقت آثار و اشیاء باستانی در مناطق کُردنشین دست داشته و با گروه‌های "خلافکار" در این زمینه همکاری دارند.

ساکنین بومی این مناطق دلیل عدم تایید و انعکاس اخبار مرتبط با سرقت آثار باستانی از سوی مسئولین حکومتی را دست داشتن خود حکومت در این سرقت‌ها اعلام کرده‌اند.
20733.jpg
20732.jpg
20735.jpg
20734.jpg
20739.jpg
20738.jpg
20737.jpg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر