دوشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۹۳

جان بولتون: ما نباید «داعش» را با کل جامعه سنی قاطی کنیم

4:32:38 PM 1393/4/8
جان بولتون
جان بولتون


جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در ملل متحد طی مصاحبه ای با تلویزیون فرانسه 24 (7تیر) دولت مالکی و رژیم ایران را عامل اصلی وضعیتی که اکنون در عراق به وجود آمده دانست. بولتون گفت: «دولت مالکی مقصر اصلی نگرانی های عمده ما در مورد درگیری میان سنی ها، شیعیان و کردها است». وی هر گونه کمک آمریکا به مالکی را رد کرد و افزود: «به نظر من دولت آمریکا نباید هیچ کمکی به رژیم مالکی بکند. چون این در نهایت کمکی به رژیم آیت الله ها در تهران خواهد بود.

سفیر سابق آمریکا در قسمت دیگری از اظهارات خود گفت: «بخشی از آنچه ما امروز در عراق شاهد آن هستیم، به خاطر بیرون کشیدن کل نیروهای آمریکایی توسط باراک اوباما در چند سال پیش می باشد. اگر ما در عراق نیرو نگه می داشتیم، شاید می توانستیم مانع آنچه که شبیه به فروپاشی این کشور است، بشویم».

جان بولتون افزود: «از نظر من در دوران دولت اوباما وضعیت رو به بدتر شدن رفت. چون او علاقه یی به عراق نداشت، نگران عراق هم نبود وی تنها مصمم بود تا به قول خود در دوران کاندیداتوری مبنی بر بیرون کشیدن تمامی آمریکایی ها وفا کند. این مطابق برآورد شرایط در صحنه نبود، بلکه تنها به منفعت سیاست حزب دموکرات بود».

بولتون در پاسخ به پرسشی پیرامون جنگی که در حال حاضر در عراق جریان دارد، گفت: «ما باید بسیار هوشیار باشیم تا داعش را با کل جامعه سنی قاطی نکنیم. ما باید تمرکز خود را بر روی مشکل اصلی این جریان که همان ملاها در تهران هستند، نگهداریم. داعش نگرانی بعدی است.

جان بولتون دربارهٴ شرایط و موقعیت کنونی ایران گفت: «مردم ایران بسیار ناراضی هستند آنها در سال 2009 تظاهرات کردند و از طریق این تظاهراتها نارضایتی خود را نشان داند. ولی رژیم حاکم سلاح دارد و در استفاده از آن علیه مردم اصلاً درنگ نکرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر