پنجشنبه، اردیبهشت ۱۰، ۱۳۹۴

بناهای تاریخی مازندران به انبار علوفه تبديل شده‌اند+ عکس



خروج آثار تاريخي از فهرست آثار ملي و تغيير کاربري اماکن تاريخي مازندران شتاب نگران‌کننده‌اي بخود گرفته، به گونه‌اي که برخي از اين بناهاي قديمي‌به سفره‌خانه و برخي به انبار علوفه تبديل شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری حکومتی  مهر، بيش‌از دو هزار و 500 اثر تاريخي و طبيعي در مازندرن شناسايي شده که به گفته متوليان ميراث فرهنگي حدود 700 اثر در سال‌هاي گذشته به دلايل مختلف از جمله تخريب و يا تغيير کاربري از فهرست ميراث فرهنگي خارج شده است.


سرنوشت بسياري از اماکن تاريخي که رازهاي نهفته‌اي از تاريخ و ميراث کهن مازندران را در خود ثبت کرده‌اند نامعلوم است و در طالع برخي از آنان سفره خانه و يا چراگاه دامها نوشته است و برخي از خانه‌هاي تاريخي در مرکز مازندران بجاي پاتوق گردشگران، نشيمنگاه جوانان براي کشيدن قليان تبديل شده و برخي از غارهاي طبيعي استان نيز آغل دام شده است.
غار دسکند آمل از جمله غارهاي زيبا و باستاني مازندران است که در 85 کيلومتري آمل و شرق روستاي پلمون واقع شده است اما اين اثر طبيعي و باستاني به گفته برخي از طبيعت گران و کوهنوردان، توسط روستاييان بومي‌دامدار تبديل به آخور و محل نگهداري علوفه و دام شده است .
شهر کهن در قلب کهن شهر آمل با قدمت پنج هزار ساله نيز نفس‌هاي آخرش را مي‌کشد و با آنکه در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده اما با شکايت مالکين باغ موسوم به باغ توکل با راي ديوان و با استدلال به اينکه اين ملک شخصي است از فهرست آثار ملي خارج شده است.


شهر کهن آمل از ميراث‌هاي ماندگار استان مازندران است که خطر ساخت و ساز و ويلاسازي آن را تهديد مي‌کند و بيم آن مي‌رود تنها بقاياي اين شهر تاريخي زير خروارها برج و بارو دفن شود.

30.4.2015 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر