نهادهای امنیتی افغانستان می‌گویند که مخالفان مسلح دولت توانایی سقوط‌ دادن هیچ ولایتی راندارند و هیچ‌ جایی نیز سقوط نخواهند کرد.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله (کشور) افغانستان و دولت وزیری، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی این کشور امروز(چهارشنبه 29 آوریل) در یک نشست خبری در مورد وضعیت امنیتی معلومات ارائه کردند.
دولت وزیری در این نشست گفت که در حال حاضر نیروهای امنیتی در بخش‌هایی از کشور سرگرم نبرد با شورشیان اند و در 13 ولایت کشور همین‌اکنون 21 عملیات جنگی در برابر مخالفان وجود دارد.
آقای وزیری در جریان سخنانش با یادآوری از تلفات سنگین شورشیان در قندوز گفت:” در قندوز عملیات روان است و به شما اطمینان می‌دهم نه قندوز سقوط می‌کند، نه کدام ولسوالی و نه کدام قریه. هرکسی پروپاگندی را به راه بیاندازد من اطمینان می‌دهم که نیروهای مسلح بر وضع حاکم هستند و هیچ‌نوع تشویشی نیست “.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که پیش از این شماری از اعضای مجلس نمایندگان ضمن نگرانی از وضعیت خراب امنیتی در قندوز، این ولایت را در معرض سقوط خواندند و حتی عبدالرؤوف ابراهیمی، رئیس مجلس وضعیت شمال کشور را به وزیرستان تشبیه کرد.
از سویی، بگومگوها از انتقال جنگ از جنوب به شمال افغانستان وجود دارد و پیش از این وزیر داخله نیز در مجلس سنا گفته بود که شماری از جنگجویان به خاطر جنگیدن به شمال کشور می ‌روند.
اما نهادهای امنیتی تاکید می‌کنند که نیروهای امنیتی توانایی سرکوب هرگروه هراس‌افکن را دارند و در برابرشان خواهند ایستاد.

وزیری تاکید کرد که در چارچوب عملیات‌های نظامیان افغان در بخش‌های مختلف کشور، عملیات بدر در ولایت‌های زابل و غزنی نیز از یک هفته به این‌طرف آغاز شده و توام با تصفیۀ چند ولسوالی از وجود شورشیان، تا کنون 77 نفر شورشی کشته و 62 تن دیگرشان زخمی گردیده‌اند.
به گفتۀ معاون سخنگوی وزارت دفاع در 48 ساعت گذشته 85 تن از شورشیان کشته و 41 نفر دیگر آنان زخمی گردیده‌اند.
صدیق صدیقی که نیز در جریان نشست خبری صحبت می‌کرد با تایید گفته‌های معاون سخنگوی وزارت دفاع یادآور شد که دلیل تاخیر در عملیات‌های نظامی نیروهای افغان سپرقراردادن غیر نظامیان از سوی طالبان است:” عامل این که می‌خواهیم به احتیاط پیش برویم این است که طالبان همیشه مردم ملکی را سپر قرار می‌دهند و از قریه‌ ها و مناطق مسکونی استفاده کرده به مردم آسیب می رسانند. ما در جایی که مردم ملکی وجود داشته باشد از دقت کار می‌گیریم”.

انتقام‌ گیری از هراس‌افکنان در بدخشان

وزارت دفاع و وزارت امور داخله می‌گویند که انتقام سربازان سربریده‌ شده را از مخالفان مسلح در ولایت بدخشان گرفته‌ایم.
دولت وزیری گفت که عملیات زیر نام شاهین از چهار روز به این‌طرف در ولایت بدخشان آغاز شده، ساحاتی که مشکل پیش آمده بود تصفیه شده و پاسگاه‌های امنیتی در آن بخش‌ها فعال گردیده‌است.
او با تاکید بر تلفات سنگین جنگجویان داخلی و خارجی در بدخشان یادآور شد افرادی که سر سربازان ارتش را در درۀ خستک ولسوالی جرم از ولایت بدخشان بریده بودند، کشته شده‌اند.
باید یادآور شد که ماه گذشته صدها تن از جنگجویان داخلی و خارجی در درۀ خستک ولسوالی جرم بدخشان بالای نیروهای ارتش ملی حمله کرده ده‌ها تن آنان را کشته و زخمی ساخته و جنگ‌افزارشان را نیز با خود بردند.