سه‌شنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۵

#ایران#Iran# مشهد، پایگاه اول موسیقى زیرزمینى رپ در ایران





 30.8.2016

 خلاصه ای ازخبر روزنامه حکومتی شرق 

روزنامه  حکومتی شرق    در گزارشی از «موسیقی، زیر پوست مشهد» ضمن انتشار اظهارات هنرمندان خراسانی درباره جایگاه موسیقی در مشهد و خراسان رضوی آمارهایی درباره «رکوردها و ناگفته هاى موسیقى در مشهد» ارائه کرده است از جمله اینکه «تعداد فعالان موسیقى خراسان رضوى ۱۸ هزار نفر» است و این شهر « پایگاه اول موسیقى زیرزمینى رپ در ایران» است.
ندا حبیبی در گزارش روزنامه  حکومتی شرق نوشته است: «۴۰ گروه رپ تنها در یک بلوار» مشهد فعالیت می کنند و ۳۰ آموزشگاه موسیقی نیز در این شهر فعالیت می کند، شمن اینکه «دو گروه اول و دوم جشنواره موسیقى متال در کشور ارمنستان از مشهد انتخاب شدند»، و رکورد «بیشترین تماشاگر براى یک گروه راک زیرزمینى» هم به مشهد تعلق دارد و همه اینها با وجود «۱۲ سال ممنوعیت برپایى کنسرت در مشهد» کسب شده است.
به نوشته این روزنامه «یکى از گروه هاى موسیقى بانوان خراسانى تاکنون ۱۷ بار» در جشنواره‌های مختلف «مقام آورده ولى براى مردم خراسان نمى توانند اجرا داشته باشند.»
سلمان هاشمی، مدرس و نوازنده پیانو و تئوری موسیقی و از هنرمندان خراسانی به   روزنامه حکومتی شرق  گفته است: « من در ایران اسلامی اجازه تحصیل موسیقی داشته‌ام؛ ‌در کشورم اجازه تحصیل را در کنسرواتوار موسیقی تهران داشته‌ام و مدرکم را از وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران گرفته‌ام؛ چطور در همین کشور نمی‌توانم از مدرکم استفاده کنم و اجرا داشته باشم؟ این چه تناقض آشکاری است.»

این هنرمند همچنین گفته است: «چطور ممکن است من که در مشهد به دنیا آمده‌ام و عاشق شهر و دیارم هستم، حرمت و شأن والای امام رضا را ندانم؟ در سال گذشته ١٢٠ قطعه انقلابی برای شهرداری مشهد ساختم، پنج ترانه برای حضرت امام رضا ساخته‌ام که بارها و بارها از سوی تک‌خوان‌ها و گروه‌های مختلف در محافل مختلف در سطح شهر اجرا شده است. پس آیا موسیقی در ضدیت با شأن والای حضرت رضا است؟ خراسان همواره مهد بزرگان موسیقی بوده است. شهیرترین هنرمندان موسیقی از این دیار برخاسته‌اند. می‌شود اینها را انکار کرد؟»

رامین میلانی سرپرست یکی از قدیمی‌ترین گروه‌های موسیقی مشهد که در جشنواره فجر نیز مقام کسب کرده به روزنامه شرق گفته است: «هزاران فعال موسیقی در مشهد نگران امرارمعاش خود هستند. من حاضر نیستم شهری را که در آن بزرگ شدم، هنر آموخته‌ام و هنرم را به نسل بعدی منتقل می‌کنم ترک کنم. برای تک‌تک هنرجویان و مخاطبان همشهری‌ام ارزش و احترام قائلم و برای اعتلای فرهنگ مشهد همواره تلاش خواهم کرد.»

مهدی سالاری‌نسب، از مدرسین آواز در مشهد، هم به روزنامه شرق گفته است: «من هیچ‌وقت علاقه‌ای به اجرا در خفا نداشته‌ام، همیشه دوست دارم مخاطبانم با خیالی راحت و در آرامش پا به برنامه من بگذارند و این آرامش برای خودم نیز خیلی مهم است؛ بنابراین در این سال‌ها ترجیح دادم اصلا اجرا نداشته باشم. سعی کرده‌ام بیشتر وقتم را صرف تدریس کنم؛ اما همیشه این امید را داشته‌ام که روزی شرایط فراهم شود مانند تمام کشور ما هم اجرائی بدون استرس داشته باشیم.»

روزنامه شرق همچنین از قول پیام فرشاد نوازنده و مدرس تنبک درباره ممنوعیت‌های حوزه مسیقی در مشهد، نوشته است: «سال‌هاست این ماجرا وجود دارد و تنها قربانی موسیقی است» درحالی که «هنرمندان با وزارت ارشاد طرف هستند، وزارت ارشاد باید پاسخ‌گوی همه این محرومیت‌های غیرقانونی باشد.»



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر