سه‌شنبه، فروردین ۱۳، ۱۳۹۲

 

 


مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیمان تجارت تسلیحاتی را تصویب کرد

سه‌شنبه، ۱۳ فروردین ۱۳۹۲ / ۰۲ آوریل ۲۰۱۳
AddThis Social Bookmark Button
مانع تراشی دیکتاتوری آخوندی و دو هم پیمان دیکتاتور آن، رژیم بشار اسد و کره شمالی با شکستی خفت بار رو به روشد.
این قطعنامه با ۱۵۴ رای موافق در مقابل تنها سه رای رژیم آخوندی و دو دیکتاتور دیگر هم پیمانانش تصویب شد.
به گزارش رویتر رژیم های ایران، سوریه و کره شمالی هفته گذشته دریک رای گیری مقدماتی که براساس اجماع همه کشورها بود، مانع دست‌یابی به اتفاق آرا شدند ولی رای امروز  مجمع عمومی ملل متحد که عالیترین مرجع بین المللی است این مانع تراشی ها را با شکست روبه رو کرد.
دراجلاس مجمع عمومی مارک لیال گرانت، سفیر انگلستان در ملل متحد، پیش‌نویس این پیمان را برای بان کی‌مون دبیرکل ملل متحد فرستاد و از جانب مکزیک، استرالیا و چند کشور دیگر خواست تا آن را سریعاً در مجمع عمومی به رأی‌ بگذارد. لازمه تصویب پیمان تعیین مقررات معاملات تسلیحاتی بین‌المللی که ۷۰ میلیارد دلار معاملات تسلیحاتی را برای نخستین بار به نظم و قانون درمی آورد، حمایت اکثریت ساده، یا ۹۷ رأی از ۱۹۳ رأی کشورهای عضو سازمان ملل متحد است.

این پیمان، تعهدات الزام‌آوری را برای کشورها ایجاد و دولتها را ملزم می‌کند تا از صدور تسلیحات به حکومت هایی که احتمال استفاده از آنها در نقض حقوق‌ بشر و قانون انسان‌دوستانه یا مرتکب نسل‌کشی یا دیگر جنایات جنگی می‌رود، پرهیز کنند. علاوه براین حکومت هایی که مشمول تحریم تسلیحاتی سازمان ملل هستند، نتوانند آنرا نقض کنند و به‌طور غیرقانونی مسیر اینگونه محمولات را تغییر ندهند. به موجب این پیمان تمامی قراردادهای تسلیحاتی، دوباره مورد بازبینی قرار میگیرد.  
شایان ذکر است، مانع تراشی دیکتاتوری آخوندی و دو دیکتاتوری همپیمان آن بر سر راه این قطعنامه، موجی از اعتراض و محکومیت بین المللی را در پی داشت و تصویب قطعنامه درمجمع عمومی به شکستی دیگر برای این رژیم ها و تشدید طرد و انزوای جهانی آنها منجرشد.

رویتر  ۱۳فروردین
http://www.hambastegimeli.com/index.php?option=com_content&view=article&id=40431:2013-04-02-17-58-31&catid=8:2009-09-22-08-58-47&Itemid=10

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر