پنجشنبه، آذر ۲۷، ۱۳۹۳



احمد شيرزاد نماينده مجلس ششم در ميزگرد درباره يك توافق با موضوع 10سال مذاكره هسته‌يي كه در 26 آذر  در دانشگاه تهران برگزار شد، در رابطه با فعاليت هاي هسته اي رژيم  ملايان نكات زير را گفت:
·         هر فرد و هر دولتي كه تصميم گرفته كه جمهوري اسلامي ايران به سمت هسته‌يي شدن برود تصميم اشتباهي گرفته است
·          از مسئولان سازمان انرژي اتمي در زمان مجلس ششم سؤال مي‌كردم كه استراتژي هسته‌يي ما چيست كه هيچ‌كس پاسخ روشني در اين باره به من نمي‌داد.
·         از اين چاه (صنعت هسته‌اي) آبي در نمي‌آيد، مگر اين‌كه براي برخي افراد ناني درآيد، افزود: از سال 82 تاكنون دريغ از يك ليوان آب براي كشور.
·         هيچ‌كس در ايران نمي‌داند كه ما به چه دليلي به مسير هسته‌يي شدن پا گذاشته‌ايم و اين امر دقيقاً‌به مانند ادامه جنگ بعد از آزادسازي خرمشهر بود درحالي‌كه برخي افراد شعارهايي مانند راه قدس از كربلا مي‌گذرد را بيان مي‌كردند.
·         وقتي در ايران 10نفر در يك اتاق تصميم‌گيري مي‌كنند وضعيت كشور همين مي‌شود.
·         در زمينه هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران نه منابع اوليه دارد و نه احاطه به علوم آن را.
·         ‌از سال 82 كه مسأله پرونده هسته‌يي مطرح شده است به هيچ دستاوردي در اين زمينه نرسيده‌ايم
·         چشمه‌هاي ضعيف اورانيومي در ايران براي تحقيقات پزشكي و كشاورزي كافي است و نيازي به غني‌سازي بيشتر وجود ندارد. هرچند كه اگر تحريمها لغو شود مي‌توانيم از طريق بازارهاي دنيا آن را خريداري كنيم.
·         تهيه اورانيوم با غناي بالا فقط براي نيروگاههاي برق است يا براي استفاده در سلاحهاي نظامي؟
·         اعلام مي‌شود كه صنعت هسته‌يي باعث رشد صنايع ديگر شده است. درحالي‌كه هيچ كارگاه و حلقه‌اي در اين صنعت به بدنه فناوري كشور هيچ‌گونه تكاني نداده است.
·         50 هزار نفر در سازمان انرژي اتمي حقوق دريافت مي‌كنند، بودجه فراوان براي صنايع هسته‌يي منجر به هيچ‌گونه تكاني به علم كشور نشده است، ضمن اين‌كه اين سازمان نيز هيچ‌گونه نظارتي را برنمي‌تابد.
·         سازمان انرژي اتمي در حلقه‌بسته‌اي خود را قرار داده و حتي هيچ‌گونه نظارتي بر آن صورت نمي‌گيرد و البته ممكن است كه هر اتفاقي در آن‌جا رخ دهد.
·         توليد اورانيوم در جمهوري اسلامي ايران 10 برابر قيمت جهاني تمام مي‌شود. ضمن اين‌كه هيچ‌گونه برداشتي نيز از معدن ساغند يزد تا‌كنون به دست نيامده و فقط فعلاً از معدن گچين بندرعباس برداشت مي‌كنيم.
·         خداوند متعال به كشورمان منابع اورانيوم زيادي اعطاء نكرده است در حالي‌كه منابع نفت فراواني داريم.
·         احداث نيروگاههاي جديد هسته‌يي براي كشورمان وابستگي مطلق را به روسيه به بار خواهد آورد.
·         در اوايل انقلاب افراد انقلابي با ماركسيست‌ها مشكلات اساسي داشتند و مشخص نيست كه چرا هم‌اكنون روسها عزيز و خوب شده‌اند؟
·         برخي افراد پيشنهاد خروج از NPT را مطرح مي‌كنند و اين امر معنايش اين است كه ما مي‌خواهيم راه كره شمالي را برويم و اين امر براي ما به هيچ‌وجه به صلاح نيست.
·         متأسفانه برخي افراد خصوصاً دلواپسان مسأله هسته‌يي را به ناموس يا ايدئولوژي نظام تبديل كرده‌اند، وقتي چيزي به ناموس تبديل شود نمي‌توان براي آن چانه‌زني كرد.
·         رآكتور آب سنگين اراك بسيار مضر است و حادثه چرنوبيل از اين دست رآكتورها را در خود داشت راكتورهاي آب سنگين بسيار بدنام و حادثه‌ساز بوده‌اند و ايرانيان مي‌توانند از مسئولان سؤال كنند كه راكتور ناامن در كشور داريم يا خير.
·         طرف غربي در مذاكرات در مورد اورانيوم دپو شده‌ايران مشكل دارد، در حالي كه هيچ‌گونه نظري در مورد نيروگاه بوشهر ندارد، زيرا دپويي در آن‌جا صورت نگرفته است. زيرا وقتي اروانيوم به شكل uf6 غني‌شده دپو مي‌شود شبهاتي پيش مي‌آيد كه اگر مجدداً به دستگاه سانتريفيوژ بعدي تزريق شود، غناي آن مي‌تواند بيشتر شود.
·         وقتي اورانيوم در مخزن نگهداري مي‌شود هزينه‌هايي را در بر دارد
·         شاه‌بيت توافقنامه ژنو برگرداندن اورانيوم غني شده 20 درصد به 5 درصد است و صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي هم اعتراف كرد كه اورانيوم 20 درصد را براي ميز مذاكرات نگه‌داشته بوديم. كجاي ايدئولوژي اعلام شده كه بايد اورانيوم 20 درصد را نگهداريم.
·         ساخت و بافت رآكتورهاي روسيه و شوروي سابق براي به دست آوردن پلوتونيوم است و اين امر حساسيت زيادي را براي ديگران دارد.
·         حجم ذخاير فعلي اورانيوم تنها كفاف 5سال ايران را مي‌دهد، در حالي كه 10سال هم روسها ضمانت دادند كه سوخت هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران را تهيه كنند، پس چرا بايد تحريمها و فشارها را تحمل كنيم؟
·         وقتي غرب و ديگران به‌دنبال ضربه به منافع ملي ما نيستند و خاك كشورمان را نگرفته‌اند، چرا بايد فشارها و تحريمها را تحمل كنيم؟
·         داشتن فناوري و صنعت هسته‌يي براي كشور ما هزينه تحمل تحريمها و فشارها را در بر داشته است
·         بيش از 30 شركت و كارگاه با بودجه‌هاي مخفي در اختيار سازمان انرژي اتمي است و من از صالحي رئيس اين سازمان سؤال مي‌كنم كه چرا بايد پول بيت‌المال را به حلقوم روسها براي تفاهم‌نامه جديد بريزيم.
·         مشكل هسته‌يي ايران از زماني آغاز شد كه اين موضوع به شوراي عالي امنيت ملي رفت و خود ما پذيرفتيم كه اين امر موضوعي امنيتي است و راه نقادي آن را بستيم.
·         ما مثل كبك سرمان را زير برف كرده‌ايم، ولي غرب با كمك عكسبرداري‌هاي هوايي و اقدامات سازمان مجاهدين خلق سر به زنگاه عليه ايران وارد عمل شدند.
·         تحليلي كه 30سال پيش نظام ايران را به سمتي برد كه مي‌خواهيم با صنعت و فناوري هسته‌يي قدرت ملي خود را افزايش دهيم، تصويري اشتباه بود و به نظر مي‌رسد كه برخي افراد در مسير مسافرت به روسيه و چين و احداث شركتهاي قطعه‌ساز براي صنعت هسته‌يي به پول‌هاي هنگفتي رسيده‌اند. 
18.12.2014

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر