چهارشنبه، دی ۰۳، ۱۳۹۳

کنفرانس پارلمانی در مجلس انگلستان با حضور نمایندگان برجسته هردو مجلس


کنفرانس پارلمانی در مجلس انگلستان

کنفرانس پارلمانی در مجلس انگلستان


در یک کنفرانس پارلمانی در سالن «بوتروید روم» مجلس انگلستان با حضور نمایندگان برجسته هر دو مجلس از احزاب مختلف و نیز شخصیتهای مدافع حقوق‌بشر، شرکت کنندگان ارائه قطعنامه شماره 343 با امضای 113 نماینده مجلس را را مورد تجلیل و حمایت قرار دادند. در این کنفرانس که با حضور شمار زیادی از رؤسا و مشاوران پارلمانترها، هیأتهای دیپلوماتیک، انجمنهای غیردولتی، وکلا و مدافعان حقوق‌بشر برگزار شد، نمایندگان مجلسین انگلستان از همه احزاب، با ابراز خشنودی از حمایت گسترده منتخبان انگلیسی از قطعنامه شماره 343، آن‌را یک دستاورد چشمگیر نمایندگان مجلس عوام توصیف کردند و آن‌را گواه روشنی از پشتیبانی آنها از مجاهدان آزادی در لیبرتی و مبارزه مقاومت ایران علیه فاشیسم مذهبی دانستند.

سخنرانان این جلسه عبارت بودند از:دیوید جونز نماینده پارلمان انگلستان از حزب محافظه‌کار و وزیر ولز در کابینه دیوید کامرون تا ژوئیه 2014
نمایندگان مجلس اعیان انگلستان:لرد تونی کلارک رئیس پیشین حزب کارگر انگلستان
لرد ناونیت دولاکیا معاون حزب لیبرال در مجلس اعیان انگلستان
لرد الکس کارلایل رئیس مشترککمیته پارلمانی بریتانیایی برای ایران آزاد
لرد کاتر
لرد آلتون
لرد مگینس
نمایندگان مجلس عوام انگلستان:دیوید ایمس رئیس مشترککمیته پارلمانی بریتانیایی برای ایران آزاد
دکتر متیو اوفورد
جیم شانون
همچنین سناتور کیس دلانگ عضو کمیسیون خارجه سنای هلند
استرون استیونسون رئیس بنیاد اروپایی آزادی عراق
طاهر بومدرا مسئول پرونده اشرف در سازمان ملل
پروفسور سارا چندلر عضو شورای مرکزی کانون وکلای انگلستان و رئیس کمیسیون حقوق‌بشر فدراسیون اروپایی کانون وکلای اروپا با بیش از 850هزار عضو و دولت نوروزی نماینده شورای ملی مقاومت ایران در انگلستان

سخنرانان کنفرانس در پارلمان انگلستان نقض فزاینده حقوق‌بشر توسط حکومت آخوندی، از جمله موج اعدامها و تشدید سرکوب به‌ویژه هدف قرار دادن زنان ایران به بهانه آخوندساخته بدحجابی را محکوم و تأکید کردند، پرونده نقض حقوق‌بشر رژیم باید به شورای امنیت ارجاع شود و عاملان سرکوب و کشتار مردم ایران باید به‌دست عدالت سپرده شوند.

دیوید جونز وزیر ولز در کابینه دیوید کامرون تا ژوئیة 2014 در سخنان خود در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران، بی‌عملی کشورهای غربی را در قبال رژیم آخوندی مورد انتقاد قرار داد، و گفت: «دولت ما باید به مقاومت ایران، رئیس‌جمهور منتخب آن خانم مریم رجوی و میلیونها ایرانی سرکوب‌شده گوش فرا دهد که خواهان عدالت و حسابرسی از مسئولان جنایات وحشتناک مداوم در ایران هستند».
وی افزود: «رژیم ایران منشأ گسترش تروریسم و افراطگرایی وحشی در عراق و منطقه بوده و دولت انگلستان باید همخوان با توضیح خانم مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران، خواهان پایان دخالتهای رژیم ایران در عراق، سوریه و دیگر کشورهای منطقه شود، این قطعنامه به دولت عراق فراخوان می‌دهد محاصره غیرانسانی را از کمپ لیبرتی بردارد و آن را به‌عنوان یک کمپ پناهندگی ملل‌متحد به‌رسمیت بشناسد.

دیوید ایمس رئیس مشترک کمیته پارلمانی بریتانیایی برای آزادی ایران با اشاره به حمایت گسترده منتخبان انگلستان از قطعنامه 343 گفت، آنها از دولت ما می‌خواهند اقدامات مؤثری را در رابطه با (ساکنان لیبرتی) اتخاذ کنند و این پناهندگان از حفاظتی که تحت قوانین بین‌المللی و کنوانسیون چهارم ژنو سزاوار آن هستند، برخوردار باشند... این قطعنامه از دولت (انگلستان) می‌خواهد یک سیاست قاطع در برخورد با رژیم ایران اتخاذ کند.
دیوید ایمس در سخنرانی خود افزایش تعداد اعدامها توسط حکومت آخوندی را علامتی از ضعف رژیم دانست، و افزود: «در حالی‌که روحانی برای جامعه بین‌المللی لبخند می‌زند، ولی‌فقیه تصمیم به افزایش سرکوب داخلی می‌گیرد. تنها هدف این سیاست... جلوگیری از سرنگونی نظام فعلی توسط مردم ایران است. از این‌رو ما باید از فراخوان خانم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت حمایت کنیم تا به این مصونیت پایان داده شود و از سران حکومت ایران که مسئول نقض حقوق‌بشر هستند، حسابرسی شود... من معتقدم دولت به‌زودی خواهد فهمید که باید در کنار ما بایستد؛ چرا که ما در طرف حق تاریخ قرار گرفته‌ایم. (دولت ما باید) به بی‌عملی در برابر بدترین دیکتاتوری در عصر معاصر پایان بدهد».
 

لرد کارلایل رئیس مشترککمیته پارلمانی بریتانیا برای آزادی ایران نیز در سخنرانی خود، گفت: «من در ابتکار عمل قطعنامه پارلمانی، به همکارانم می‌پیوندم تا دولت و وزارت‌خارجه را فرا بخوانیم که دست به اقدامات قاطع بزنند و پرونده وحشتناک حقوق‌بشری (رژیم) ایران را برای کیفرخواهی و پیگرد قانونی حاکمان این رژیم از جمله... خامنه‌ای در یک دادگاه بین‌المللی، به‌خاطر دهها سال نقض نهادینه حقوق‌بشر، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند».
لرد کارلایل، اضافه کرد: هدف آزادی ایران و (دفاع از ساکنان) لیبرتی بر حق است... درد و رنج خاموش ساکنان لیبرتی، قوی‌ترین استدلال برای تغییر رژیم در ایران و برای متقاعد کردن دولتهای غربی به تغییر سیاست خود است. و من باور دارم که... دیر یا زود، ما باید در خیابانهای تهران پیروزی را جشن بگیریم.

لرد کاتر در سخنانش با اشاره به اعمال وحشیانه رژیم آخوندی علیه مردم، از جمله اسیدپاشی به زنان ایران گفت، اعمال سرکوبگرانه به‌کار گرفته‌ شده از سوی رژیم ایران، تنها روشی است که این رژیم قرون‌وسطایی توانسته از طریق آن در قدرت باقی بماند... اما مردم شجاع ایران حاضر نیستند به این سرکوب تن بدهند. یک مقاومت مشروع وجود دارد که توسط شورای ملی مقاومت ایران ارائه می‌شود... برنامه ده ماده‌یی خانم رجوی توسط همگان مورد پذیرش است و دقیقاً همان اقداماتی (را ذکر می‌کند) که باید صورت گیرد... این طرح دیدگاه روشنی را ارائه می‌کند... به همین دلیل من و بسیاری از همکارانم از خانم رجوی و شورای ملی مقاومت (حمایت) می‌کنیم.
 

لرد آلتون در سخنرانی خود تصریح کرد، شورای ملی مقاومت و خانم رجوی، متضاد تمامی چیزهایی هستند که ما در حکومت مذهبی حاکم بر ایران با آن مخالفیم.
وی با اشاره به اقدامات سرکوبگرانه رژیم آخوندی علیه مردم ایران اضافه کرد، دولت انگلستان باید در هماهنگی با متحدانمان و سازمان ملل به مردم ایران کمک کند تا بتوانند از این رژیم حسابرسی کنند و آن‌را به‌خاطر نقض حقوق‌بشر مجازات کنند... پرونده نقض حقوق‌بشر در ایران باید به شورای امنیت ارجاع داده شود... (و باید) یک روند دادرسی بین‌المللی برای محاکمه حاکمان رژیم ایران که مسئول این جنایات وحشیانه هستند، آغاز بشود.
لرد آلتون افزود: من همچنین آنچه را رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران مریم رجوی و همکارانم در این‌جا گفتند تصریح می‌کنم که در رابطه با کمپ لیبرتی ما باید از دولتمان خواستار اقدام مشخص بشویم. به‌نحوی که رژیم ایران به‌خاطر اعمالش مجازات شود. جامعه جهانی هم باید به تعهداتش به (ساکنان لیبرتی) عمل کند.

جیم شانون نماینده پارلمان انگلستان با اشاره به قطعنامه امضا شده توسط 113 نماینده مجلس گفت، بسیار مفتخر و خوشحالم که با دیوید ایمس همراه شدم... به برادران و خواهران ایرانی‌مان اطمینان می‌دهم که آنها تنها نیستند؛ حمایتی که از این قطعنامه به‌عمل آمد نشان می‌دهد که ما در نگرانی‌هایمان در هر دو مجلس مشترک هستیم.

استرون استیونسون نیز طی سخنانی نقش مخرب رژیم آخوندی در عراق را مسبب اصلی پیدایش گروه‌های افراطی مانند داعش دانست، و گفت: «برای غلبه بر داعش، یک آلترناتیو فرهنگی و مذهبی‌نیاز است که بتواند دیدگاه خشن و افراطی از اسلام را، چه سنی از نوع داعش یا شیعی از نوع رژیم ایران و گروه‌های وابسته به آن، به مبارزه بطلبد. اسلام دموکراتیک و بردبار سازمان مجاهدین خلق ایران و مریم رجوی، می‌تواند در منزوی‌کردن رژیم ایران و ایدئولوژی وارونه و بی‌رحمش، یک نقش اساسی ایفا کند».
 

سپس پروفسور سارا چندلر عضو شورای مرکزی کانون وکلای انگلستان و رئیس کمیسیون حقوق‌بشر فدراسیون اروپایی کانون وکلای اروپا با بیش از 850هزار عضو، در سخنرانی خود تأکید کرد: «پناهندگان ایرانی در کمپ لیبرتی تحت قانون و پیمان بین‌المللی سزاوار حفاظت بنیادین، حق رفت و آمد آزادانه و دسترسی آزاد به خدمات پزشکی هستند».
پروفسور چندلر قطعنامه 343 نمایندگان پارلمان انگلستان در مورد کمپ لیبرتی را یک گام مهم در جهت تأمین و حفظ این حقوق‌دانست و آن‌را مورد استقبال قرار داد.

طاهر بومدرا، در بیان تجربه شخصی خود به‌عنوان رئیس پیشین حقوق‌بشر سازمان ملل در عراق نسبت به عواقب مداخلة رژیم آخوندی در پرونده اشرفی‌ها در لیبرتی هشدار داد

آنگاه سناتور دلانگ عضو کمیته امور خارجی سنای هلند طی سخنانی گفت: «من از ابتکار ارزشمند 113 نماینده مجلسین انگلستان در حمایت از قطعنامه 343 در مورد عراق و کمپ لیبرتی صمیمانه حمایت می‌کنم و بیشترین تلاششم را خواهم کرد تا حمایت همکارانم در هلند را از این قطعنامه مهم پارلمانی جلب کنم».
سناتور دلانگ، اضافه کرد: «من با پیشنهاد خانم رجوی برای ارجاع پرونده شرم‌آور حقوق‌بشری (رژیم) ایران به شورای امنیت سازمان ملل کاملاً موافقم. من این موضوع را در کشورم با همکارانم در میان خواهم گذاشت و برای ارتقاء این ایده، هر کاری که بتوانم انجام خواهم داد... پیام (این کنفرانس) بسیار روشن و شفاف است: رژیم ایران باید متوقف شود».

لرد تونی کلارک رئیس پیشین حزب کارگر انگلستان در سخنرانی خود، تأکید کرد: «از نظر من این‌که ما تشخیص ندهیم در کمپ لیبرتی و در خود ایران چه وضعیتی در جریان است، بسیار توهین‌آمیز، احمقانه و غیرانسانی است. من این‌را توهین‌آمیز می‌دانم که مردم نمی‌توانند صدای خود را بلند کنند. به همین دلیل (از ارائه ) قطعنامه پارلمانی (343) بسیار خوشحالم».
رئیس پیشین حزب کارگر انگلستان، اضافه کرد: «ما در انگلستان مسئولیت داریم مطمئن شویم، پیام (زنانی که به‌صورتشان اسید پاشیده می‌شود) به خارج برسد. ما نمی‌توانیم ساکت بمانیم... من برای شورای ملی مقاومت در کاری که انجام می‌دهد، آرزوی موفقیت می‌کنم. شخصاً بهترین آرزوهایم را به خانم رجوی نثار می‌کنم».

لرد دالاکیا معاون رئیس حزب لیبرال دموکرات در مجلس اعیان، در سخنرانی خود ضمن حمایت از قطعنامه پارلمانی 343 و ابتکارعمل پارلمانترها تأکید کرد، زمان آن فرا رسیده است که به پرونده جنایتکارانه نقض حقوق‌بشر در ایران خاتمه داده شود؛ به‌ویژه به دخالتهای سران رژیم ایران در عراق. مسئولان شش حمله مرگبار به کمپ‌های لیبرتی و اشرف باید در دادگاه جنایی بین‌المللی محاکمه شوند.

سپس متیو اوفورد نماینده پارلمان انگلستان با تأکید بر این‌که عوامل رژیم آخوندی نباید در پرونده مجاهدان اشرفی در لیبرتی دخالت داشته باشند، گفت: «تعدادی هنوز در مدیریت کمپ دخالت دارند. من به‌طور خاص درباره مشاور امنیت ملی صحبت می‌کنم که بسیاری از ما او را مسئول قتل‌عام سپتامبر (2013) می‌دانیم. این برای من نگران‌کننده است که شیوه‌هایی که علیه افراد در کمپ به‌کار برده شده هنوز ادامه دارد.
وی بر ضرورت لغو محاصره ظالمانه لیبرتی تأکید کرد و با اشاره به نمونه‌های متعدد جلوگیری از دسترسی مجاهدان اشرفی به امکانات پزشکی، این اقدامات را نوعی از شکنجه روانی دانست. وی گفت، به‌عنوان کسی که خودش تحت رسیدگی پزشکی بوده، نگرانی بزرگی وجود دارد و این چیزی است که ما در پارلمان انگلستان باید آن‌را مد نظر داشته باشیم... من همچنین نخست‌وزیر عراق را فرا می‌خوانم دسترسی ساکنان به مراقبت پزشکی را تضمین کند. این تنها یک تاکتیک محاصره است که علیه این افراد به‌کار گرفته می‌شود تا موجب درد و رنج آنها شود و زندگی را برای آنها غیرقابل تحمل کند. در دو سال پیش تعدادی جان خود را از دست داده‌اند.
متیو اوفورد در پایان سخنانش خواهان آن شد که دولت انگلستان در راستای اجرای تدابیر مشخصی برای تضمین حقوق مجاهدان اشرفی دست به اقدام بزند؛ از جمله: به‌رسمیت شناخته‌شدن لیبرتی به‌عنوان یک کمپ پناهندگی تحت نظارت کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد، متوقف‌ شدن اقدامات سرکوبگرانه علیه ساکنان لیبرتی، لغو محاصره پزشکی و تضمین امنیت ساکنان از جمله بر پایه تعهدات آمریکا.

لرد مگینس نماینده مجلس اعیان انگلستان در سخنرانی خود هواداران مقاومت ایران را به‌دلیل فعالیتهایشان ستود و اظهار داشت، هر بار به یک جلسه می‌آیم، از وفاداری شما شگفت‌زده می‌شوم و فکر می‌کنم تفاوت در همین است... حضور شما در این‌جا مهم است و به ما استواری می‌دهد که بدانیم شما پشت ما هستید و بدانیم که ما قدرت و اختیار مردم را داریم.

دولت نوروزی نماینده شورای ملی مقاومت ایران در انگلستان در سخنان خود در کنفرانس پارلمانی لندن گفت: «حمایت گسترده بیش از 113 نماینده پارلمان انگلستان از دیدگاه و راه‌حلهای خانم مریم رجوی بیان‌کننده این است که سازمان ملل و رهبران جهان باید بلادرنگ رژیم مستبد مذهبی آخوندها را از عراق اخراج کنند و از دولت جدید عراق بخواهند که با به‌رسمیت شناختن حقوق و تضمین حفاظت و امنیت ساکنان لیبرتی، به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند».
نماینده شورا در انگلستان تأکید کرد که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل باید برای ممانعت از ادامه محاصره ظالمانه اشرفی‌ها، کمپ لیبرتی را یک کمپ پناهندگی اعلام کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر