عشایر استان الانبار عراق تهدید کردند که اگر دولت مرکزی عراق اقدام به مسلح سازی آنها نکند، از مبارزه با داعش دست خواهند کشید. این عشایر هشدار دادند در صورت  نرسیدن اسلحه به آن ها، استان به دست تروریست ها خواهد افتاد. آنها در صدد هستند هیئتی را برای درخواست سلاح به تهران بفرستند.


شیخ شعلان النمراوی یک از روسای عشایر استان الانبار گفت: " نشست اخیرعشایر با مسئولین امنیتی در پایگاه "الاسد و الرمادی" برای مسلح کردن عشایر استان الانبار به نتیجه نرسید".

وی افزود: "ما با بحران بزرگی روبرو هستیم. در صورت کوتاهی دولت در ارسال سلاح به نیروهای عشایر این استان، با یک کشتار جمعی توسط داعش مواجه خواهیم شد".

شیخ النمراوی در ادامه گفت: "عشایری که در کنار نیروهای امنیتی در حال جنگ با تروریست ها هستند به علت کمبود سلاح و عدم اعتماد دولت به آنها مجبور هستند برای دستیابی به سلاح از منابع خارجی، جنگ را متوقف کنند. با توجه به شرایط سختی که عشایر سنی استان الانبار با آن روبرو هستند،از دولت های عربی می خواهیم که به کمک ما بشتابند. نیروهای پیشمرگه کرد از اروپا و آمریکا سلاح دریافت می کنند. نیروهای شبه نظامی شیعی از دولت های عراق و ایران سلاح دریافت می کنند، این وسط عشایر سنی الانبار بدون هیچگونه حمایتی به تنهایی با تروریست ها روبرو هستند".

حمید الهایس یکی از رهبران استان الانبار و از فرماندهان سابق شوراهای بیداری(الصحوه)-شبه نظامیان سنی طرفدار دولت- ، تاکید کرد که با تایید دولت مرکزی عراق هیئتی را به تهران خواهیم فرستاد تا از ایران درخواست سلاح کنیم، اما برخی از رهبران عشایر، ایران را  کشوری دوست نمی دانند.

وحده الجمیلی مشاور رئیس مجلس (پارلمان) عراق در امور مصلحت ملی خواستار تشکیل یک نیروی نظامی سنی برای مبارزه با گروه های تروریستی، با تضمین های بین المللی شد.

وی افزود : "کردها دارای نیروی پیشمرگه خود هستند، شیعیان نیروهای شبه نظامی خود را با حمایت دولتی دارند. الان وقت آن رسیده است که استان های سنی نشین نیروی نظامی خود را تشکیل دهند تا بتوانند با تروریست ها مبارزه و با تایید دولت از خود دفاع کنند".