پس از آنکه هفته گذشته یک معلم، چهار دانش‌آموز افغان در یکی از مدارس شهرستان پاکداشت در استان تهران را وادار کرد که به خاطر ننوشتن مشق شبشان دستشان را در چاهک مستراح مدرسه فروکنند، اکنون مقامات وزارت آموزش و پرورش در سطح مدیران کل به دست و پا افتاده‌اند که مانع از گسترش دامنه این رسوایی بشوند.


پرونده تنبیه چهار دانش‌آموز افغان به محمد فاضل، مدیرکل ارزیابی و پاسخ‌گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ارجاع شده است. او می‌گوید یک هیأت ویژه برای تحقیق درباره کیفیت تنبیه چهار دانش‌آموز افغان به مدرسه «حکمت» پاکداشت اعزام شده است .

ای لعنت براین رژیم جنایتکار که فقط دروغ تحویل میده


این چهار کودک دبستانی حمید، مرتضی، یاسین و محمدرضا نام دارند.
به گفته محمد فاضل، وزارت آموزش و پرورش برای تنبیه دانش‌آموزان آیین‌نامه‌ای به مدارس کشور ارسال کرده. این مقام آموزش و پرورش می‌گوید: «هر برخوردی با دانش‌آموز که خارج از آئین‌نامه انضباطی باشد، مورد تأیید آموزش و پرورش نیست.»
از سوی دیگر شاهین نوش‌آبادی، معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور نیز درباره شائبه تبعیض بین کودکان ایرانی و افغانستانی گفته است: «شیوه برخورد با اتباع بیگانه در مدارس کشور همانند برخورد با ایرانی‌هاست. ایران سالانه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان در امر تحصیل و آموزش کودکان افغان هزینه می‌کند.»