جمعه، آذر ۱۴، ۱۳۹۳

دروغ وقیحانه روحانی، بودجه بدون کسری و واقعیت

مقاله
تاريخ: AM 10:56:35 1393/9/14

آخوند روحانی

آخوند روحانی


آخوند روحانی در سفر به گرگان با دروغگویی دستآوردهای ناداشته زیادی برای دولتش برشمرد از جمله این که: ”به‌رغم این‌که دستهای توطئه‌گر در منطقه و جهان قیمت نفت را کاهش داده‌اند، ما در هفته آینده لایحه بودجه را بدون کسری بودجه تقدیم مجلس شورای اسلامی‌ خواهیم کرد.“
در اظهارات فریبکارانه روحانی دو نکته قابل‌توجه است: یکی این‌که از تاثیرت حریمها در بن‌بست اقتصادی و اثرات آن دربودجه رژیم هیچ سخنی به میان نمی‌آورد و گویا این‌که تحریمها هیچ تاثیری در کوچک شدن بودجه نداشته وادعای دوم این‌که به صراحت می‌گوید کاهش قیمت نفت هم تاثیری روی بودجه نداشته است و...
واقعیت این است همین مقدار که میزان بودجه سال آینده اعلام شده مشخص است که متأثر از تحریمها و کاهش قیمت نفت به‌شدت انقباضی است و بودجه‌های عمرانی و جاری به‌شدت کاهش پیدامی کند.
سخنان آخوند حسن روحانی در مورد بودجه سال 94 رژیم در شرایطی است که طبق روال معمول بخش زیادی از بودجه متکی به قیمت نفت است، و قیمت نفت نیز روز به روز در حال سقوط است و هم اکنون (13آذر93) قیمت نفت به بشکه‌ای 64 دلار سقوط کرده است. بنا‌ به اعلام وزیر اقتصاد رژیم بودجه سال 94 با احتساب نفت بشکه‌ای 70 دلار تنظیم شده است.
روحانی از ارایه لایحه بودجه بدون کسری سخن می‌گوید در حالی که آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی رژیم در تهران می‌گوید: ”بدهی دولت به نهادها و پیمانکاران معضل جدی است“ و دولت آخوند روحانی به ”صورت تعارف وحاشیه‌ای با آن “ برخور دمی کند و در بودجه ردیفهای مناسبی در این زمینه در نظرگرفته نشده است“.
آل اسحاق در ادامه می‌نویسد ”: بودجه‌های کنونی به وظایف دولت و وظایف ثانویه می‌پردازد، در حالی‌که نیروی انسانی و وابستگی به نفت در بودجه همانند گذشته است. روش کنونی تنظیم بودجه غیر از واقعیتهای آن تنظیم می‌شود“ (رسالت 12آذر93)
واقعیت وضعیت اقتصاد و بودجه رژیم، و تاثیر تحریمها بر آن سرسخت‌تر از آن است که بتوان آن را با دجالیت آخوندی پوشاند. چنان‌چه علی لاریجانی رئیس مجلس رژیم را مجبور به اعتراف می‌کند که: ”تحریمها یک جاهایی به ما فشار می‌آورد وابستگی‌مون به نفت زیاد شده “ (تلویزیون شبکه یک 11آذر)
وزیر نفت رژیم نیز در این رابطه می‌گوید: ”اگر تحریم نفتی برداشته نشود به این معناست که هیچ تحریمی برداشته نشده است“. (سایت تابناک 12آذر93)
همچنین روزنامه جهان صنعت رژیم نیز در 12آذر93 در گزارشی با استناد به سخنان حسن روحانی در جریان سفر به استان گلستان، درباره لایحه بودجه سال ۹۴ نوشته است: «... بستن بودجه سال آینده سال ۹۴ قطعاً ویژگی‌های خاص زمانی خود را دارد چرا که قیمت نفت در آستانه فصل تدوین بودجه به یکباره به پایین‌ترین حد خود در پنج سال اخیر رسیده و این مسأله با توجه به این‌که درآمدهای نفتی بخش اعظم درآمدهای ایران را تشکیل می‌دهد، می‌تواند برای دولت و سیاستهای پیش‌رو چالش‌زا باشد. در بررسی بودجه سال ۱۳۹۴ بعید نیست که با وضعیت موجود که سهم قابل توجهی از درآمد اصلی بودجه کاهش یافته و می‌تواند ضمن اثر منفی بر بودجه‌های عمرانی، هزینه‌های جاری که عمده آن را حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد».
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس رژیم نیز با توجه به کاهش قیمت نفت و تاثیر آن درآمدهای بودجه در سال 93، در مورد بودجه سال 94 می‌گوید: ”قطعاً با کسری مواجه خواهد شد البته باید ببینیم تا آخر سال قیمت نفت به چه شکل تغییر خواهد کرد اما قطعاً ما یک کسری در بودجه سال جاری را خواهیم داشت. “
طبعا رسانه‌ها و کارشناسان نظام به مصلحت نظام نمی‌بینند که به تمامی تبعات منفی کاهش قیمت نفت و تحریمها بر کسری بودجه رژیم در حالی که دولت روحانی برای ارایه لایحه بودجه روانه مجلس است اعتراف کنند. اما واقعیت فاجعه آن‌قدر روشن است که یقینا در بررسی این بودجه و اظهار نظر کارشناسان و نمایندگان مجلس رژیم، بناچار ابعاد زیادی از این واقعیت برملا می‌شود که اقتصاد بحران‌زده رژیم تحت‌تاثیر تحریمها و به تبع آن افت قیمت نفت بیش از پیش در گل فرو می‌رود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر