اقبال شانظری، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی این استان هشدار داده که زندگی و حیات آبی دشت‌های شرقی کردستان رو به مرگ است.
به‌گفته حمید چیت‌چیان، وزیر
نیرو از مجموع ۶۰۹ دشت کشور، ۲۹۸ دشت دارای بیلان منفی منابع آب زیرزمینی است.
روزنامه شهروند روز چهارشنبه سوم دی به نقل از شانظری گزارش داد که «نبض دشت‌های ممنوعه قروه، دهگلان و چاردولی به دلیل کاهش سفره‌های آب زیرزمینی به شماره افتاده است.»
خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، دشت‌های ایران را با خطر فرونشست و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی روبه‌رو کرده است.
به‌گفته این مقام دولتی، در دشت‌های ممنوعه شرق استان کردستان یک‌هزار و ۷۹۴ حلقه چاه عمیق و نیمه‌عمیق غیرمجاز شناسایی شده است.
وی افزود: «۱۲هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت‌های قروه، دهگلان و چاردولی به صورت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند و برداشت بی‌رویه و غیرقانونی بهره‌برداران موجب نابودی دشت‌های شرقی استان شده است.»
بر پایه آمارهای رسمی، ۷۰ درصد ذخیره سفره‌های آب زیرزمینی در ایران از ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته تاکنون به شدت کاهش یافته است.
به دنبال افزایش نگرانی‌ها از خطر کم‌آبی، محمدحسین شریعتمدار، رئیس دفتر ساماندهی و مطالعات کشاورزی اتاق ایران آبان امسال از ممنوعیت برداشت آب از ۲۲۸ دشت این کشور خبر داد. به گفته وی «صدای بحران از‌ سال ١٣۴۴ به صدا درآمد؛ سال‌هایی که برداشت آب از هر ٢٨ دشت کشور تنها در یک دشت ممنوع بود. صدای بحران آب در آن سال‌ها بلند شد، نه الان که از هر دو دشت، یک دشت، ممنوعه اعلام شده است.»
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان همچنین از شناسایی ۹ هزار و ۵۸۳ حلقه چاه «غیرمجاز و فاقد پروانه بهره‌برداری» در مناطق آزاد این استان خبر داد و گفت: «پرونده کشاورزان حفار متخلف این تعداد از چاه‌های غیرمجاز به مراجع قضایی فرستاده شده است.»
به گفته شانظری، تاکنون براساس رأی محاکم قضایی دو هزار حلقه چاه غیرمجاز پر شده و پرونده مابقی نیز در حال اجرای حکم یا در مرحله رسیدگی قضایی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: «در چند دهه گذشته، سطح آب سفره‌های زیرزمینی دشت دهگلان ۳۱ متر، قروه ۱۰ و چاردولی ۱۵ متر کاهش یافته است.»
به‌گفته حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو از مجموع ۶۰۹ دشت کشور، ۲۹۸ دشت دارای بیلان منفی منابع آب زیرزمینی است.
وزارت نیرو می‌گوید برای جبران برداشت‌هایی که طی ۴۰ سال گذشته از منابع آبی صورت گرفته، به مدت ۱۵ سال نه تنها نباید از منابع زیرزمینی استفاده شود، بلکه هر سال باید مقدار قابل توجهی آب نیز ذخیره و به این مخازن باز گردانده شود.
به گفته کارشناسان قرار بوده سهم بخش کشاورزی در ایران از ٩٢‌ درصد به ٨٧‌ درصد کاهش پیدا کند اما نه ‌تنها این کاهش محقق نشده، بلکه در سال‌های اخیر سهم آب مصرفی بخش کشاورزی افزایش هم یافته است.
radio zamaneh