جمعه، دی ۰۵، ۱۳۹۳

روزشماری برای پایان مأموریت جنگی آمریکا در افغانستان


 جمعه 26 دسامبر 2014

تمرین سربازان آمریکایی در ولایت  لغمان
تمرین سربازان آمریکایی در ولایت لغمان
Reuters

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا که در تعطیلات پایان سال میلادی به سر می‌برد تأکید کرد که "یک هفتۀ دیگر مأموریت جنگی آمریکا در افغانستان پایان خواهد گرفت". با اینحال به گفتۀ احمد سعیدی، دیپلمات پرسابقۀ افغان، انگیزه‌های حضور آمریکا در افغانستان بسیار فراتر از مرزهای این کشور است.

گفتگو با احمد سعیدی: یک هفته به پایان مأموریت جنگی آمریکا باقی مانده
 
26/12/2014 by فرید وهابی

باراک اوباما که برای تعطیلات سالانه در هاوایی به سر می‌برد در دیدار با گروهی از نظامیان آمریکایی  گفت: "ما از سیزده سال پیش مدام در جنگ بوده‌ایم". او سپس تأکید کرد که عملیاتی که در واکنش به حملات تروریستی از سال ٢٠٠١ در افغانستان شروع شد، هفتۀ آینده، یعنی در آخرین روز سال ٢٠١۴، به پایان خواهد رسید.
اوباما ابراز امیدواری کرد که اینک به لطف اقدامات آمریکا، افغانستان بخت بیشتری برای سازندگی، و آمریکایی‌ها امینت بیشتری یافته باشند.

اما به عقیدۀ احمد سعیدی، دیپلمات پیشین افغان، سخنان باراک اوباما دقیق نیست.
احمد سعیدی گوشزد می‌کند که بر خلاف اظهارات اوباما، جان مک‌کین، سناتور آمریکایی اعتقاد دارد که در صورت خروج نیروهای آمریکایی، افغانستان تبدیل به عراق دیگری خواهد شد.
جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که به کابل رفته، از جمله با دکتر عبدالله دیدار داشته است.

به باور احمد سعیدی، انگیزه‌های عمیق آمریکا در افغانستان، منطقه‌ای است و به سیاست‌های این کشور در قبال آسیای میانه و روسیه مرتبط می‌شود...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر