دکتر جواد ابو حطب، عضو ائتلاف ملی مخالفان سوری، روز یکشنبه ۱۴-۱۲-۲۰۱۴ اعلام کرد، مخالفان اسد با طرح آتش بس در حلب و قلمون که از سوی استفان دی مستورا فرستاده سازمان ملل متحد، پیشنهاد شده است، موافقت کردند.

به گفته این عضو ائتلاف، مخالفان سورى موافقت رسمی خود را به اطلاع دى مستورا نماینده سازمان ملل رسانده‌اند.
جواد ابوحطب گفت: «مخالفان سوری از نماینده سازمان ملل خواستند که پیشنهاد آتش بس را تنها به منطقه حلب محدود نکند بلکه این طرح باید شامل مناطق درعا و القلمون نیز شود».
عضو ائتلاف مخالفان سوری افزود: «ما از فرستاده سازمان ملل خواستیم، ضمن توضیح مراحل اجرایی این طرح برای مخالفان، جهت تضمین موفقیت طرح و جلوگیری از هرگونه نقض آتش بس از سوی رژیم اسد، این طرح را تحت پوشش» فصل هفتم «شورای امنیت قرار دهد».
استفان دی مستورا فرستاده سازمان ملل متحد روز گذشته در لندن در یک کنفرانس خبری، طرح آتش بس در حلب ونحوه اجرای آن را توضیح داد.
فرستاده سازمان ملل در سوریه، طی هفته‌های گذشته تلاش‌های دیپلماتیک خود برای آتش‌بس و جلوگیری از خونریزی بیشتر در این کشور را تشدید کرده است.
وی در سفر به سوریه طی دیدار با مخالفان سوری درباره جزئیات «تعلیق درگیری‌ها» بر اساس طرح موسوم به مناطق ممنوعه با مقامات این کشور از جمله ولید معلم وزیر خارجه و بشار اسد رئیس جمهور نیز بحث و تبادل نظر کرد.
هدف اساسی این طرح «تعلیق جنگ» در استان حلب و ممانعت از اجرای عملیات نظامی توسط ارتش بوده و هدف آن آغاز عملیات سیاسی در سوریه اعلام شده است.
در پاسخ به تلاش‌های جامعه بین المللی برای متوقف کردن کشتار سوری‌ها، ائتلاف ملی مخالفان سوری از قبول طرح آتش بس خبر داده است. اما مقامات سوری در قبال اخبار مطبوعات در خصوص طرح دی مستورا هنوز واکنشی یا موضع رسمى نشان ندادند.
منابع نزدیک به مقامات سوریه می‌گویند، دمشق درصدد دریافت توضیحات بیشتری درباره این طرح است تا کارآمدی آن را در خاتمه دادن به بحران ۴۵ ماهه و جلوگیری از ادامه خونریزی مورد ارزیابی قرار دهد.
دی مستورا در راستاى ماموریت‌هایش از سوى سازمان ملل تلاش کرده که فرآیند آشتی داخلی و گفت‌و‌گوی فراگیر میان مخالفان و مقامات دمشق را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.