در شهر تاریخی حلب، نه قلعه های تاریخی مانده و نه بازارهای قدیمی؛ بلکه تک تیراندازهایی به جای مانده اند که شهر را که به دو بخش محله های شرقی و محله های غربی به دو نیم شده، میان خود تقسیم می کنند.

دیوید نوت جراح بریتانیایی که جدیدا از حلب بازگشته، تصاویر ویرانی های حلب را منتشر کرده که بیش از ویرانی نوار غزه در پی بمباران اسرائیل است. او که در میان مناطق درگیری ها به این سو و آن سو می رفت می گوید که میدان های حلب به تمام معنی کلمه، به گورستان کودکان تبدیل شده است.

اوضاع بدتر از اینهاست، نوت که شیرازه تجربه خود را به صورت داوطلبانه در میدان های نبرد از سرالئون گرفته، تا ساحل عاج، کنگو، دارفور، لیبری، افغانستان و عراق به کار بسته است، می گوید اوضاع در حلب از همه این مناطق بسیار بدتر است.


نوت که با روزنامه «تایمز» مصاحبه کرده، از تجربه اخیر خود در شهر حلب سخن گفته که چند هفته پیش از آن بازگشته است.

نوت در سخنان خود می گوید که حلب به گورستان کودکان تبدیل شده است. آمار و ارقام نشان می دهد که حدود هفتاد در صد قربانیان این شهر از کودکان و کم سن و سالها هستند به ویژه این که به کارگیری بشکه های انفجاری توسط نیروهای دولتی سوریه، بر حجم میزان خسارت های بشری افزوده است.

بشکه های انفجاری از هلیکوپترهای ارتش پرتاب می شود، جان بسیاری از بی گناهان را می گیرد. غیر نظامیان بی نتیجه تلاش می کنند برای فرار از این بشکه ها، به زیر سقف خانه های خود پناه ببرند؛ بشکه هایی که نمی توان پیش بینی کرد سقف کدام خانه را ویران خواهد کرد.

دکتر نوت سه بار به حلب رفته. او به همراه تیمی از پزشکان سوریه توانسته بسیاری از زخمی های ها را معالجه کرده و جانشان را نجات دهد.

او اما در سفر اخیرش مشاهده کرد حدود هشتاد در صد زخمی هایی که بر درمانشان نظارت کرده، در نتیجه جراحات شدید یا رفتن غبار به ریه هایشان، جان خود را از دست دهده اند.

رسیدن کودکانی که سر یا دستان خود را از دست داده اند، کودکی که یکی از اعضایش را از دست داده، دیگری که در حال جان کندن است، به خبرهای روزانه حلب تبدیل شده است. کمبود پزشک و مواد پزشکی، مزید علت بر افزایش تلفات اس